tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Monday, May 30, 2011

Tangan bisa krem, tapi semangat tetap bertahan! jom kayak!

Salam, korang...

hari ni...aye baru rasa lebih segar lepas rehat jap. hah..ni gara-gara semalam yang penat melenjan di tengah lautan...(walaupun....dalam tasik je..)
pengalaman yang berharga. takkan aye lupa. memang hari yang bermanfaat semalam.
berkayak sebuah sukan ekstrem yang memerlukan stamina yang kuat.
huh. masa nak pergi esoknya, tak fikir apa...
yela..nak turun ke air kan...mesti fikir mana tahu kayak tu terbalik ke, pendayung patah ke...atau kita sendiri yang terjatuh dalam air tasik ur...



malam tu cuma buat persiapan nak jalan esok..
dan,,.tup tup esok,dengan semangatnya, aye orang terawal sampai sekolah..
semangat nih!

aye pernah merasai pengalaman kayak masa kat PLKN tahun lepas.
tapi, kejap je dapat rasa...tapi, paling tak boleh tak hengat,..boleh berpusing pulak kat tengah tasik tuh! hish...
nasib sampai juga kat tebing..

tapi, kursus asas kayak yang aye ikuti semalam, memang berbaloi.
satu hari yang bikin satu badan sakit-sakit, tapi berbaloi lah...banyak pengalaman.

kayak ni dipandu oleh 2 orang..tapi, kalau nak sorang pun boleh juga..tapi,kena expert bawa yang berdua dulu, baru la boleh bawa yang sorang tu..

pedal kayak tu..hai la..lagi besar daripada pendayung taw..(aye la..)
tapi, takpe..kita yang kawal dia..bukan pedal tu yang kawal kita..kan..kan..
hah..tapi yang nak kalut tu, cara nak kawal kayak tu nak bawa ke kiri dan ke kanan..
kena pandai bermain dengan arus..
kalau tak, memang tak gerak la kayak kome tu...

dan...paling penting kayak ni, apa  yang penting?- kerjasama!
yang perlu dan banyak membantu mengawal kayak ialah bahagian belakang.
kata jurulatih yang lebih expert yang mengajar kitorang ni, cara mengawal kayak ni penting.
contoh cara pegang pedal kena betul.
wah..aye dah kena dah..
pegang pedal kayak macam nak jolok buah kelapa sawit!
hah..satu kena daa...

masa sesi kedua lepas solat zuhur, kecekalan dah tertanam dah ni!
nak buat sehabis baik...aye duduk bahagian belakang, masa sesi pertama, aye duduk bahagian depan..
sungguh. penat duduk belakang daripada duduk depan.
ini baru jalan sekitar tasik..belum redah laut lagi bak kata jurulatih uh..

apa-apa pun, yang penting kat sini..kita mesti kuat semangat..
peh..kalau tak kuat semangat...tak mo dah nak kayuh pedal tu...biar je la dibawa dek arus air..bawalah ke mana-mana pun..lantak ko..

tapi, bila kita kayuh kayak ni..kita akan fokus pada tempat yang kita nak tuju!
makin lama main kayak, makin aye rasa fokus tu meningkat.
peh..tak cukup sehari ni..

sebenarnya, ini baru main-main...kalau betul nak expert, mestilah mengambil masa yang lama..

peh..jurulatih yang mengajar kayak ni, dah 20 tahun dah berkayak..dah merata tempat dah dia berkayak...
kata dia..kalau kitorang ni, asas yang biasa..masih ada asas lain yang perlu belajar..
mana tak nye...masa sesi dah nak an=bis kayak ni, kayak aye tersasar pi ke tebing pulak..
patutnya menegak je..aduh,..masa ni da tak de malu ke hape..yang kita fikir, kita mesti bergerak terus ke depan..sebab orang lain dah meninggalkan kita ni ha.,.

tapi, nasib baik la..ada pakcik jurulatih ni...dia pulak sedap je pegang kayak kitorang..patut la berat je rasa!

macam ni lah jenis kayak yg jurulatih tu pakai

haha..tapi, pengalaman aye ngan kawan aye lain daripada yang lain..kitorang kayak sambil bawa benda berat!
pakcik tu kata..kalau sebenar-benar latihan, ada bawa tayar kat belakang!
emh..nak tak nak..kena la kayuh dan terus kayuh bawa benda berat tu ha! hihi..
tapi, dalam masa dia berpaut ada kayak kitorang tu...dia terus ajar cara-cara yang lebih baik untuk berkayak..
aye dapat ubah cara pegang kayak yang lebih baik..dan kawan aye, pun dapat buat betul2..
ye..untuk jadi yang terbaik tu, mesti melalui sesuatu yang susah..ye..

satu lagi, berkayak ni kata jurulatih tu jangan suka-suka sangat..
tapi, nak wat camne..memang kita mudah lupa diri..apa2 pun..beringat2 la cepat..
apa-apa yang kita buat kena dengan tekad yang bulat. itu yang aye belajar.
dan semangat kerjasama. ;)

2 comments:

saliza said...

hehe. sgt seronokkk2 ! :) HHE. perlu sedia fizikal dn mental lha kan. mmg yg penting kjesame ! tkpe, pengalaman kan. pestaimmm ! wehuuu. like99

*cik cilipadi_hafizah* said...

cek saliza!!
hehe...memang seronok!
hari pertama cuti sekolah di pertengahan form six! sweet! lepas ni gi jalan upsi lak..;)