tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Wednesday, June 29, 2011

Review IMAM MUDA - Minggu Kesembilan (SEPARUH AKHIR)



Tema : Warga Emas


Kedudukan Imam Muda pada minggu yang kelapan  :

1.     Imam Muda Fakhrul
2.    Imam Muda Nazrul
3.    Imam Muda Hassan
4.    Imam Muda Azlan
5.      Imam Muda Amar


Tugasan Mingguan :

Pada minggu yang kesembilan ini. Para imam muda menerima tugasan untuk bersama sama menyelami persaan warga emas yang terlantar di Rumah Ehsan Jabatan Kebajikan Masyarakat di Kuala Kubu Baru. Pada permulaan medan Imam Muda, imam muda fakhrul dan imam Muda Hassan mengalunkan ayat ayat suci Alquran dan bebricara mengenai kehidupan di hari tua.

Murshid menjawab pertanyaan Imam Muda Hassan mengenai pendekatan terbaik semasa bersama warga emas ini yang mana imam Muda berfungsi sebagai anak kepada warga emas ini. Maka, senanglah para imam Muda menyelami perasaan warga emas ini apabila mereka mengganggap Imam Muda seperti anak mereka sendiri.

Maka, setiap seorang imam Muda menerima seorang ayah angkat yang berlainan latar belakang hidup mereka. Imam Muda memberi hadiah kepada setiap warga emas yang menghuni di rumah Ehsan sambil diselangi panggilan AYAH dan senyuman. Dan jelas terpancar riak kegembiraan di wajah mereka untuk hadiah dan panggilan tersebut.


Bagaimana Imam Muda menjalankan tugasan yang diberi :

Imam Muda Amar menerima ayah angkat yang berasal dari kota Bharu. Ayah angkat nya merupakan seorang graduan daripada Universiti Malaya pada peringkat Ijazah Sarjana Muda. Malang nya, ayah angkatnya jatuh sakit dan terlantar di rumah orang tua pada waktu kini.

aManakala, Imam Muda Azlan bersama sama dengan ayah angkatnya membaca ayat ayat suci al Quran. Kemudiannya, doa dibacakan oleh ayah angkatnya memohon kesejahteraan hidup dunia dan akhirat bagi dirinya,Azlan dan kaum muslimin. Ayah angkat Azlan merupakan seorang yang ceria dan suka bercerita tapi sering mengelak jika ditanyakan mengenai keluarganya.

Imam Muda fakhrul menerima ayah angkat yang berasal dari Melaka, Ayah angkatnya menyatakan bahawa dia seronok berada di rumah Ehsan kerana mempunyai ramai kawan walhal matanya mempunyai seribu satu makna  yang mana dia berasa sedih kerana anaknya sudah lama tidak menjenguknya.

Ayah angkat Imam Muda Nazrul merupakan seorang yang ceria dan amat suka berkaraoke. Tapi malangnya, ayah angkat nya ditimpa kemlangan dan ayah angkat nya mengakui ia berpunca dari kelalaian nya sendiri dan asyik kepada hiburan semata mata.

Manakala, Imam Muda Hassan menerima ayah angkat yang telah diabaikan oleh keluarganya.Anaknya hampir setahun tidak menejnguk ayahnya di Rumah Ehsan. Imam   Muda Hassan menyeru kepada semua anak anak agar menghargai ibu bapa semasa mereka masih hidup kerana kita kan berasa bernilai nya akan ibu bapa kita tika mereka sudah tiada nanti.




Hujah di medan Imam Muda

Medan imam Muda pada kali ini telah diacarakan oleh Fahrin Ahmad yang menggantikan ustaz Dzul yang terlibat dalam kemalangan jalan raya dan ternyata, fahrin ahmad bijak mengacarakan medan Imam Muda dan merupakan salah seorang pengganti yang sesuai.

Imam Muda Amar menjelaskan pendekatan terbaik untuk menyelami warga emas iaitu  melalui kaunseling interpersonal yang mana pembelajaran dari face to face. Nasihatilah mereka supaya bersabar dan berdakwah kepada mereka.

Imam Muda Azlan menggunakan 1 dari 3 pendekatan kaunseling interpersonal iaitu pendekatan cognitive. Maka tumpuan pemikiran akan mempengaruhi emosi, perasaan dan tingkah laku. Maka, warga emas akan lebih selesa dengan Imam Muda dan akan menceritakan segala galanya kepada Imam Muda dari aspek kesedihan mahupun keceriaan hidup mereka.

Imam Muda Nazrul membaca petikan al Quran dalam Surah Al Isra ayat 23, yang mana beliau menegaskan seorang anak tidak boleh berkat AH kepaada kedua ibu bapa mereka, inikan pula menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua. Lagi derhakalah anak tersebut kepada ibu bapa mereka. Imam Muda nazrul menyeru kepada anak anak yang menghantar ibu bapa mereka di rumah orang tua supaya mengambil balik ibu bapa mereka dan berbakti kepada kedua dua mereka selagi mereka masih hidup.

Imam Muda Hassan berhujah yang mana konsep bersyukur kepada ibu bapa iaitu sentiasa mengasihi dan menyayangi serta menghormati mereka. Beliau menambah, kadang kadang Allah memberi apa yang kita tidak mahu dan Allla tidak memberi apa yang kita mahu. Dan, ada hikmah disebaliknya.

Imam Muda Fakhrul menghuraikan akan maksud ayat 23 surah al isra yang mana selepas Allah mengarahkan jangan menyembah selain Allah, Allah terus mengrahkan berbakti kepada ibu bapa. Maka, hendaklah anak membuat baik kepada ibu bapa dari semua aspek. Ini kerana, ada kaitan antara ibadah dengan berbuat baik kepada ibu bapa.


Soalan imam Muda

1.   Apakah kewajipan solat kepada orang tua yang uzur ?
-       Wajib menunaikan solat mengikut kemampuan.

2.  Adakah orang yang tua yang nyanyuk wajib bersolat?
-       Tidak wajib ketika dia berada dalam keadaan nyanyuk.

3.  Apakah yang dimaksudkan dengan taubat ?
-       Taubat bermaksud meninggalkan dosa. Ia merupakan cara terbaik bagi seseorang memohon kemaafan atasa kesalahan yang telah ia mengaku kesalahannya.

4.  Nyatakan 3 ciri cirri taubat nasuha.
-       Penyesalan atas dosa yang telah lalu
-       Mengganti semula malan fardhu yang telah ditinggalkan.
-       Berazam untuk tidak mengulangu kesalahan.

Pengakhiran medan imam Muda

Pada pengakhiran Imam Muda, dua Imam Muda yang berjaya menempatkan diri ke peringkat akhir pada minggu hadapan setelah dinilai dari segi peperiksaan teori dan praktikal adalah



IMAM MUDA HASSSAN 





IMAM MUDA NAZRUL. 


Tahniah kepada kedua dua imam muda ini. Andalah Imam mUda yang kami cari. Manakala, Imam Muda fakhrul, Amar dan Azlan menamatkan perjlaanan mereka pada peringkat minggu kesembilan. 

Kedudukan imam Muda pada minggu ini adalah :


  1.      Imam Muda Hassan
  2.     Imam Muda Nazrul
  3.     Imam Muda Amar
  4. .    Imam muda Fakhrul
  5. Imam Muda Azlan
 



     Resolusi Imam Muda
·         Menggesa kepada anak anak supaya mengambbil tanggungjawab menjaga ibu bapanya ketika usia tua.
·         Menggesa kepada ibu bapa menjalankan tanggungjawab menjaga dan mendidik anak supaya mengenang jasa mereka apabila menjelang usia tua.
·         Masyarakat seharusnya lebih menghargai warga emas kerana banyaknya sumbangan mereka kepada agama, bangsa dan Negara.
·         Masyarakat tidak seharusnya menyisihkan warga emas

Dari FB Imam Muda~Seorang masih bujang dan tidak mempunyai ayah (Imam Muda Hassan) manakala seorang lagi sudah bekeluarga dan baru saja mendapat cahaya mata kedua (Imam Muda Nazrul) yang mana satu agaknya yang bakal dilimpah rezeki bernilai hampir 350 ribu ringgit Jumaat ini. Kami doakan yang terbaik buat kedua dua Imam Muda, Insya-Allah.
credits kepada blog hambamu
 
 

TIPS NAK JADi KAYA DALAM DUNIA

Salam,
ada lagi 20 minit nak berbuka puase ;)
dan ada 2 hari lagi Imam Muda bakal ke final..cewah.
bukan nak cerita tu sekarang ni..cuma, ..
pada 27 Rejab ..ada nombor bertuah untuk kita semua..
nak tahu?
antara 10 hadiah lumayan bila kita dapat mengejar nombor bertuah ni adalah..

1. memupuk kemanisan iman
2. mencegah korang dari melakukan dosa
3. membantu korang untuk menjawab soalan Munkar dan Nakir nanti 
4. membantu korang menggunakan dengan baik segala pinjaman daripada majikan kita?
tak lain tak bukan...Allah azzawajala..
5. mengelakkan korang dari terjebak kepada KEMUNGKARAN
6. Menambahkan KEKAYAAN dalam HARTA korang untuk dibawa lepas MATI.
7. Menambah NUR di wajah korang,
8. DIPERMUDAHKAN mendapat tiket masuk ke syurga..
9. Korang TAK TAKUT kalau ada ULAR bila dalam kubur nanti..
10. Korang dapat SPOTLIGHT SPECIAL bila dalam kubur nanti..


ni bukan NGANGKUNG eyh..
ni sejak azali,, nombor ni telah diberikan....


ok..aye berbesar hati nak bagitahu nombornya...
tak payah beli, cuma perlu IKHLAS je. senang kan?


ni nombornya...korang boleh hubungi tiap saat tiap masa dalam 5 WAKTU..
>>>> 24434
amacam? cantik nombornya kan?
so, ada 5 WAKTU kita boleh direct kepada PEMILIK nombor ni..


1. SUBUH
2. ZOHOR
3. ASAR
4. MAGHRIB
5. ISYAK


peh..JANGAN LEPASKAN PELUANG ni ok..
takde TARIKH TUTUP..cuma TARIKH TUTUPNYA tak dapat nak ditentukan..
ianya bergantung kepada KADAR HAYAT PERNAFASAN KORANG yer..


Terma dan Syarat

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari, bahawasanya Abul Malieh berkata:

"Adalah kami bersama Buraidah dalam suatu peperangan di hari yang mendung, maka Buraidah berkata: "Bersegeralah mengerjakan solat Asar kerana sesungguhnya Nabi SAW bersabda:

"Barangsiapa meninggalkan solat Asar, maka sesungguhnya telah binasalah amalannya."

Berikut adalah ancaman kepada mereka yang meninggalkan salah satu dari solat-solat yang wajib:

1. Fardhu Isyak
Allah tidak redha ia hidup di bumiNya dan menggesa ia mencari bumi yang lain.

2. Fardhu Asar
Seperti dosa membunuh seribu (1,000) orang Islam.

3. Fardhu Zuhur
Seperti dosa meruntuhkan Kaabah.

4. Fardhu Maghrib
Seolah-olah ia berzina dengan ibunya (jika lelaki) atau berzina dengan bapanya (jika perempuan).

5. Fardhu Subuh
Diseksa selama 60 tahun di dalam neraka.
 pesanan penaja :
1. Nombor ini tidak menggunakan perkhidmata prabayar atau kredit.
2. Segala kos ditanggung sehingga akhir hayat bagi mereka yang ikhlas.
3. Rugi giler kalau tak rebut. 
4. Peluang hanya sekali.
Sekian, Terima Kasih ;)  
-ISRAK MIKRAJ tm-


 

Monday, June 27, 2011

Wahai Jiwa-Jiwa Yang Tenang...

  Salam,

hari ni..bertarikh..25 Rejab..insyaAllah...puasa yok..

ada lagi lebih kurang 30 hari..kita akan mengucapkan Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan ;)

walaupun daku tiba-tiba celik baru tadi.

ada sesuatu yang terlintas di fikiran..dalam waktu sepertiga malam ni..

saja nak kongsi ni..sesuatu yang banyak kali terlintas selepas aye ikuti rancangan Imam Muda dan dengan fikiran yang sering teringat intipati novel Sutera Bidadari-Ramlee Awang Murshid. ;)

Jiwa Remaja

Jiwa remaja,
Semua benda hendak dicuba,
Nafsu berkata tidak apa,
Iman berkata jangan...

Jiwa remaja,
Selalu memenangkan nafsu,
Ajaran agama sering dilupakan,
Sehingga terjerumus ke lembah maksiat..

Jiwa remaja,
Sering kali terdorong melakukan maksiat,
Mana mungkin iman setipis ini,
Mampu menahan godaan sang wanita..

Jiwa remaja,
Perlukan bimbingan,
Mencari kasih sayang,
Mencari perhatian..

Jiwa remaja,
Kalau tidak dibimbing,
Pasti akan hanyut..
Ibubapalah yang harus menjadi arah.

Jiwa remaja,
Andai dibiarkan,
Mereka tidak akan ingat dunia,
Apa yang penting adalah kepuasan bagi mereka.

*****

Ya Allah,
Aku memohon kepadamu..
Berikanlah aku kekuatan untuk menempuh dugaan-Mu.
Berikanlah aku semangat agar aku menjadi pemuda yang menegakkan syiar-Mu.
Berikanlah aku sifat sabar agar aku dapat mengekang nafsu ini.
Berikanlah aku petunjuk dan hidayah agar aku menjadi orang yang beriman dan bertaqwa.

Bantulah aku dalam perjuangan menentang nafsu ini.....

Jadikanlah aku pemuda yang beriman seperti para sahabat Rasulullah.

Sesungguhnya tiada daya upayaku tanpa kekuasaan Mu.

****


Pemuda Islam lah yang harus bangkit pada hari ini. Bersihkan jiwa mereka. Tanamkan sifat kecintaan mereka terhadap Allah dan Rasul. Jauhkan dunia daripada mereka. 

Jadikan mereka Umar Al Khattab!
Jadikan mereka Ali Bin Abi Talib.
Jadikan mereka Usamah bin Zaid bin Harithah.

Jadikan mereka pemuda-pemudi yang beriman. Mereka lah yang akan meneruskan Syiar Islam ini. Bangkitlah! Bangkitlah!
hafizah: menonton Imam Muda..bukan suka-suka..tapi ingin menambahkan ilmu yang sejahtera.. 
semoga bertambah ilmu, bertambahlah kemanisan iman ;)


Monday, June 20, 2011

Hukum Minum Berdiri dan Kesannya Terhadap Kesihatan



Islam telah menetapkan adab bagi umatnya dalam melakukan sesuatu kegiatan bagi mendapat kesejahteraan. Begitu juga Islam telah menetapkan adab-adab ketika minum.

Kajian Dari Sudut Sains

Di antara sebab larangan minum berdiri ialah, menurut pakar perubatan Dr Abdul Razzak Al-Kailani “Sesungguhnya makan dan minum dalam keadaan duduk lebih baik dari segi kesihatan, lebih selamat, lebih puas. Di mana makanan dan minuman akan melalui dinding perut dengan perlahan-lahan.

Minum berdiri menyebabkan cecair akan jatuh ke dasar perut dengan laju dan akan melanggar lapisan perut. Kalau perkara ini sering berlaku dan dalam jangka masa panjang akan menyebabkan perut menjadi longgar dan jatuh sehingga menyebabkan minuman susah untuk dihadam. Begitu juga dengan makanan.

Menurut pandangan Dr Ibrahim Ar-Rawi, apabila seseorang itu berdiri ototnya menjadi tegang dan pada masa yang sama sistem imbangan pada sistem saraf pusat (central nervous system) dalam keadaan terlampau aktif mengawal semua otot, untuk melakukan proses pengimbangan dan berdiri tegak.

Central nervous system (2) adalah gabungan otak (1) dan saraf tunjang (3)

Ia adalah proses gabungan di antara sistem saraf dan sistem otot dalam satu masa yang menyebabkan manusia tidak mampu mengawal kedua-duanya untuk rehat. Keadaan otot yang rehat adalah syarat yang terpenting ketika makan dan minum dan keadaan ini hanya wujud ketika seseorang itu duduk.

Apabila duduk maka sistem saraf dan sistem otot dalam keadaan tenang akan menjadi aktif serta sistem penghadaman akan bertambah kemampuan untuk menerima makanan dan minuman. Ini akan menyerap (assimilation) makanan dengan cara yang betul.

Namun demikian diharuskan minum berdiri di tempat yang tidak sesuai untuk duduk seperti tempat yang terlampau sesak. Ini adalah kerana Nabi s.a.w pernah minum berdiri, ini berdasarkan kepada hadis Ibn Abbas yang menyatakan Rasulullah minum air zam-zam berdiri.

Mengapa Rasulullah minum air zam-zam dalam keadaan berdiri?

Menurut kajian pakar, air zam-zam mengandungi fluorida yang memiliki daya efektif membunuh kuman serta ia mengandungi kalsium dan garam magnesium yang tinggi berbanding air biasa, dari segi saintifik air zam-zam bersifat alkali, jadi air zam-zam boleh meneutralkan asid hidroklorik yang terhasil di dalam perut dan mengurangkan pedih ulu hati.

Jadi inilah sebab Rasulullah minum air zam-zam berdiri supaya air tersebut dapat meneutralkan asid yang terhasil dalam perut dengan cepat.

Selain itu, air zam-zam juga mengandungi iodin, sulfat dan nitrat. Kandungan makronutrien yang tinggi khususnya magnesium, sodium dan potassium menyebabkan air zam-zam bersifat nutritif berbanding sumber lain. Inilah yang membuatkan air zam-zam dapat menyegarkan para jemaah Haji yang meminumnya dan memberi ketahanan antibodi kepada orang yang meminumnya.

[sumber]

 So, jangan minum berdiri! Minum air zam-zam saja sunat berdiri.

credits to SZ

suka tak? suka..suka ;)

Review- Imam Muda Minggu Ke 8





Tema : Kematian

Kedudukan Imam Muda pada minggu yang ketujuh  :
  1. Imam Muda Fakhrul
  2. Imam Muda Nazrul
  3. Imam Muda Hassan
  4. Imam Muda Azlan
  5. Imam Muda Amar
  6. Imam Muda Fatah


Tugasan Mingguan :

Pada minggu ini, sekali lagi para Imam Muda menerima tugasan yang amat mencabar sama ada dari sudut mental mahupun fizikal. Cabarannya ialah menguruskan jenazah yang berisiko tinggi iaitu jenazah yang menghidap penyakit seperti HIV semasa hayat hidupnya. Malah, jenazah tersebut tidak dituntut oleh ahli keluarga masing masing dan hanya dibiarkan sahaja di Institut Perubatan Forensik
Maka, menjadi tanggungjawab Imam Muda untuk menguruskan jenazah tersebut dengan senpurna seperti mana dengan jenazah yang lain lain.
Pada permulaan Imam Muda, setiap imam Muda membacakan surah yasin manakala imam Muda Nazrul dan fatah bermonolog dan berbicara mengenai kematian.

Bagaimana Imam Muda menjalankan tugasan yang diberi :

Untuk tugasan minggu ini iaitu menguruskan jenazah berisiko, keenam enam Imam Muda yang masih meneruskan cabaran turut dibantu oleh empat imam Muda yang telah menamatkan perjalanan mereka dalam Imam Muda.
Mereka dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu :
Kumpulan A : Imam Muda Hassan, fatah, mujahid, Nazrul, Najdi
Kumpulan B : Imam Muda Ali, fadhli, Fakhrul, Amar, Azlan
Kedua dua kumpulan menerima setiap satu jenazah yang berisiko untuk diuruskan. Sebelum itu, Murshid menjawab pertanyaan Imam Muda Najdi yang mana pengurusan jenazah mesti diteruskan walaupun cuaca tidak mengizinkan.
Bagi kumpulan B, mereka sepakat melantik Imam Muda Amar sebagai ketua bertujuan memudahkan urusan dan kerja mereka berjalan dengan lebih lancar. Mereka membacakan doa sebelum memulakan urusan penyempurnaan jenazah. Setiap jenazah hendaklah diuruskan dengan cermat, sempurna dan juga tertib.
Kesemua Imam Muda awalnya memandikan jenazah dengan cermat denagan mengikut tunjuk ajar dari pihak JAWI. Kemudain, mereka sama sama mengkafankan jenazah sambil dibimbing oleh pihak jaWI yang lebih pakar dalam hal ini. Proses tersebut mestilah dilakukan dengan betul supaya jenazah tersebut kelihatan sempurna.
Kemudian Jenazah tersebut disembahyangkan oleh para imam Muda dan diimamkan oleh imam Muda Nazrul. Jenazah tersebut kemudiannya dibawa ke tanah Perkuburan Karak untuk dikebumikan. Proses pengebumian jenazah dibuat dengan cermat dan berhati hati. Akhir sekali, bacaan talkin oleh imam Muda Hassan dan Imam Muda amar mengakhiri proses pengurusan jenazah tersebut.

Hujah di medan Imam Muda

Imam Muda Fatah berhujah mengenai hukum meratapi kematian di tanah perkuburan adalah HARAM jika ianya adalah berlebihan seperti meraung dan meracau. Imam Muda fatah turut mengeluarkan Hadis dan menyatakan bahawa setiap manusia akan merasai kesedihan jika berlaku kematian. Malah, Rasullullah SAW sendiri beras sedih akan kematian anak baginda  yakni Ibrahim.
Manakala, Imam Muda fakrul menjelaskan hukum wanita menziarahi kubur adalah terbahagi kepada dua iaitu harus dan haram. Hukumnya jatuh kepada haram jika tidak mengikut syariat seperti tidak menutup aurat atau tidak ditemani mahram. Manakala, hukumnya harus jika menepati syariat.
Imam Muda nazrul mengeluarkan dalil tentang ada azabnya kubur. Imam Muda Nazrul menyeru kepada setiap manusia yang tidak percaya kepada azab kubur supaya bertaubat dan memohon keampunan Allah.
Alam barzakh merupakan satu taman dari taman taman syurga atau satu lubang dari lubang lubang neraka.
Imam Muda Amar menjelaskan seorang suami atau isteri yang ingin menyempurnakan mayat pasangannya adalah harus hukumnya. Nabi juga bersabda bahawa Baginda sendiri akan menguruskan jenazah isterinya jika isterinya pergi bertemu Allah SWT lebih awal dari baginda.
Imam Muda Azlan mengatakan kita hendaklah menyegerakan urusan pengebumian jenazah bagi memelihara kehormatan jenazah.
Imam Muda Hassan berhujagh bahawa jika seseorang itu tidak menuntut mayat warisnya, maka hukumnya adalah berdosa, Adalah menjadi kewajipan seseorang itu menguruskan jenazah ahli keluarganya.

Soalan imam Muda
  1. Apakah yang dimaksudkan dengan alam barzakh ?
·         Alam kubur tempat persemadian manusia sementara menunggu kedatangan hari kiamat.
  1. Apakah hikmah disebalik kebangkitan semula manusia di hari kiamat ?
·         Sebagai bukti keadilan Allah SWt dalam membalas setiap amalan manusia
  1. Apakah hukum membiarkan jenazah tanpa diurus ?
·         Haram, semua ahli Qariah akan berdosa selagi tiada orang yang menguruskannya.
  1. Jika jenazah sudah hamper reput, adakah perlu digosok tubuhnya ketika mandi ?
·         Tidak perlu jika ia dikhuatiri memudaratkan jenazah.
  1. Apakah hukum meratap ke atas si mayat ?
·         Hukum meratap ke atas mayat adalah haram.

Imam Muda Terbaik

Imam Muda Hassan sekali lagi dinobatkan Imam Muda terbaik pada minggu yang ke 8. Sebagai ganjaran, beliau menerima pakej percutian ke Indonesia. Tahniah Imam Muda Hassan..


Pengakhiran medan imam Muda Minggu Ke 8

Pada penghujung imam Muda, Mudir Dato' Haji Hassan mengumumkan  bahawa imam Muda Fatah yang akan menamatkan perjalanan mereka dalam  Imam Muda. Ini mungkin menegejutkan ramai pihak kerana memang diakui Imam Muda fatah merupakah salah seorang calon pilihan untuk melangkah ke peringkat akhir. Malah beliau juga menduduki tempat teratas sebanyak tiga kali sebelum ini. Walaupun begitu, Imam Muda Fatah masih meneruskan pembelajaran mereka seperti biasa. Beliau  masih ke kelas untuk menerima pembelajaran daripada Murshid sehinggalah tamat program sama seperti Imam Muda yang lain.

Resolusi Imam Muda
·         Menyeru setiap muslim mempersiapkandiri menghadapi kematian dengan memperbaiki cara hidup kerana cara hidup akan menetukan cara mati kita.
·         Menyeru setiap muslim supaya membetulkan stigma mereka terhadap kematian, supaya hal ini dilihat sebagai sesuatu yang positif.
·         Menyarankan setiap muslim terutamanya ketua keluarga agar mendidik ahli keluarganya supaya mengambil berat ilmu ilmu yang berkaitan denagn pengurusan jenazah.
________________________________________________________
pascaskrip hafizah: sesungguhnya mati itu pasti, hidup..insyaAllah..
aye sedang menekuni Imam Muda 1 yang baru sekarang berkesempatan untuk aye tengok. InsyaAllah...semoga mendapat ilmu yang baik.
credits: blog hambaMu


suka tak? like lah ;)



Sunday, June 19, 2011

Kerana Cinta

Salam,

hari demi hari...kita disajikan dengan cerita cinta.

kita disajikan cinta betweens boys and girl.

cinta tiga segi yang banyak dalam cerita korea..

tapi, skop cinta. jangan kita tutupkan dalam ruang lingkup itu je.

Sebab, ..cinta tu universal. Cinta itu suci. Cinta itu tak buta. tapi yang buta adalah mereka yang bercinta.

yeah...orang yang terjebak cinta pakwe makwe atau istilah lain adalah couple tu..

perlu atau tak?

kalau kerana perhubungan tu, terjebak lah kita dengan berpegangan tangan, melebihi batas sebagai seorang yang bukan muhrim...

fikirkan kembali..apakah itu cinta? cinta yang suci adalah cinta yang sentiasa dalam landasan batasan agama...cinta yang sentiasa membawa kepada Allah..

 

dan saat ini aye teringat novel Sutera Bidadari..;)


Cinta..cinta..cinta..

Cintailah Allah, sesudah itu cintailah Rasulmu..cintailah ibu bapamu, dan kemudian..cintailah dirimu..barulah orang disekilingmu..

cinta kepada ibu bapa...

tanpa cinta,. kita tak boleh hidup kan?

Tanpa cinta Allah..kita takkan mampu bernafas walaupun sesaat.

jadi, cinta apa yang abadi,tidak lain tidak bukan..

hanyalah cinta Ilahi..

aye nak petik ayat daripada sebuah buku..

sesungguhnya cinta itu hakikat, 

fitrah manusia sejagat..

pelengkap nyawa dalam jasad

fitrah manusia sejagat..

 Cinta itu suci.

hadir dari hati insani yang murni..

cintailah ibu bapa kita..

kerana kehadirannya disisi kita hanya sekali..

bila nafas terhenti..

tiadalah mereka disisi..

sampai bila-bila..pun tak mampu nak bayar jasa mereka terhadap kita..

kasih sayang yang tiada ternilai..

tunjuk ajarmu sungguh bernilai..

tiada ayah, tiadalah kami semua..

ayah dan ibu..

doa kami sentiasa mengiringimu...


 



like la kalau suke! ;)


.