tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Monday, June 27, 2011

Wahai Jiwa-Jiwa Yang Tenang...

  Salam,

hari ni..bertarikh..25 Rejab..insyaAllah...puasa yok..

ada lagi lebih kurang 30 hari..kita akan mengucapkan Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan ;)

walaupun daku tiba-tiba celik baru tadi.

ada sesuatu yang terlintas di fikiran..dalam waktu sepertiga malam ni..

saja nak kongsi ni..sesuatu yang banyak kali terlintas selepas aye ikuti rancangan Imam Muda dan dengan fikiran yang sering teringat intipati novel Sutera Bidadari-Ramlee Awang Murshid. ;)

Jiwa Remaja

Jiwa remaja,
Semua benda hendak dicuba,
Nafsu berkata tidak apa,
Iman berkata jangan...

Jiwa remaja,
Selalu memenangkan nafsu,
Ajaran agama sering dilupakan,
Sehingga terjerumus ke lembah maksiat..

Jiwa remaja,
Sering kali terdorong melakukan maksiat,
Mana mungkin iman setipis ini,
Mampu menahan godaan sang wanita..

Jiwa remaja,
Perlukan bimbingan,
Mencari kasih sayang,
Mencari perhatian..

Jiwa remaja,
Kalau tidak dibimbing,
Pasti akan hanyut..
Ibubapalah yang harus menjadi arah.

Jiwa remaja,
Andai dibiarkan,
Mereka tidak akan ingat dunia,
Apa yang penting adalah kepuasan bagi mereka.

*****

Ya Allah,
Aku memohon kepadamu..
Berikanlah aku kekuatan untuk menempuh dugaan-Mu.
Berikanlah aku semangat agar aku menjadi pemuda yang menegakkan syiar-Mu.
Berikanlah aku sifat sabar agar aku dapat mengekang nafsu ini.
Berikanlah aku petunjuk dan hidayah agar aku menjadi orang yang beriman dan bertaqwa.

Bantulah aku dalam perjuangan menentang nafsu ini.....

Jadikanlah aku pemuda yang beriman seperti para sahabat Rasulullah.

Sesungguhnya tiada daya upayaku tanpa kekuasaan Mu.

****


Pemuda Islam lah yang harus bangkit pada hari ini. Bersihkan jiwa mereka. Tanamkan sifat kecintaan mereka terhadap Allah dan Rasul. Jauhkan dunia daripada mereka. 

Jadikan mereka Umar Al Khattab!
Jadikan mereka Ali Bin Abi Talib.
Jadikan mereka Usamah bin Zaid bin Harithah.

Jadikan mereka pemuda-pemudi yang beriman. Mereka lah yang akan meneruskan Syiar Islam ini. Bangkitlah! Bangkitlah!
hafizah: menonton Imam Muda..bukan suka-suka..tapi ingin menambahkan ilmu yang sejahtera.. 
semoga bertambah ilmu, bertambahlah kemanisan iman ;)


No comments: