tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Sunday, June 05, 2011

Solat istikharah- Takdir Yang Terindah- Bahagian 1

Oleh: Ismail Abu Bakar


dilemma.jpgBila di sebut sahaja Solat Istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh. Ia begitu sinonim sekali dalam membuat keputusan untuk memilih bakal teman hidup tidak kira bagi lelaki atau perempuan. Perkara ini mungkin berlaku kerana penekanan di kalangan sesetengah Ustaz dalam soal istikharah ini dikaitkan dengan memilih jodoh sahaja.
Sebenarnya amalan Solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas. Kita kadang-kadang tidak diberikan peringatan dalam soal ini. Sedangkan amalan Solat Istikharah ini sangat-sangat di galakkan oleh
Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari;
Mahfum Hadis: Dari Jabir ra., ia berkata: “Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:
Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini  membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya.


pascaskrip:
terfikir nak buat entri ni untuk menerobos segala macam kekusutan.
sesungguhnya solat istikharah merupakan kurniaan Allah.
Dalam rancangan Tanyalah Ustaz yang aye tengok menceritakan tentang Mimpi,
Ustaz Fauzi Al Kuliyyah tu kata, petunjuk selepas solat istikharah tu sendiri, Allah tunjukkan dalam pelbagai cara dan hikmah.
Subhanallah. ada antara kita selalu kata dalam mimpi, tapi tak semestinya dalam mimpi..boleh jadi Allah menggerakkan hati kita ke arah yang baik. InsyaAllah.
dan paling penting, solat istikharah bukan sekadar nak memilih dalam jodoh je.
tapi luas skopnya..
macam kita para pelajar ni pun..boleh buat juga...
Istikharah~berserah kepada Allah.
semoga dengan kita bersolat istikharah ni..menjadikan tawakal kita setinggi-tinggi kepada Allah.

ok...kita ke Solat Istikharah-Takdir Yang terindah BHG 2 lepas ni tentang cara-caranya..



1 comment:

DiriKu said...

huhuhu..pernah buat...masa nak pilih kos untuk masuk deg..tapi tah lah..mungkin buat di saat akhir kot...T.T