tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Monday, February 24, 2014

Gerhana

Assalamualaikum,

Oh! Siapakah yang datang bersama malam
Dan memuramkan wajah siang hariku
Oh! Engkaukah, aku tak ingin menjemputmu
Biarlah kau hanya berdiri di depan pintu


Kau hancurkan hatiku
Kau musnahkan harapanku
Pulanglah ke tempat asalmu
Tempat asalmu


Oh! Bilakah gerhana kan pergi dari sisiku
Pergilah engkau dengan janji-janji palsumu

Gerhana, oh gerhana, oh gerhana
Dalam jiwaku
Gerhana, oh gerhana, oh gerhana
Dalam jiwaku

Oh! Bilakah gerhana kan pergi dari sisiku
Pergilah engkau dengan janji-janji palsumu

Kini ku berlari jauh
Tapi kau masih mencari
Pulanglah ke tempat asalmu
Tempat asalmu

Gerhana, oh gerhana, oh gerhana
Dalam jiwaku
Gerhana, oh gerhana, oh gerhana
Dalam jiwaku


"Lagu M.Nasir ke ni?", selamba dia bertanya. Mesti Acik tengok bukan main lagi asyik aku layankan lagu M.Nasir ni.

"Lagu ni ada makna ni. Disebalik lirik ada sesuatu dalam lagu."
Betul. aku setuju dengan kata kau. Kebanyakan lagu macam ni ada makna tersendiri.."

Ya..
dan kerana itu aku terfikirkan lagu ni.
lagu ni buat aku fikirkan bahawa dalam diri kita ada pengacau. Malah di luar kita pun ada pengacau yang sentiasa mengintai-ngintai peluang nak mengacau bilaukan diri kita.

Daripada Ibnu Abbas, Rasulullah SAW bersabda: Syaitan duduk mencangkung atas hati manusia. Bila manusia mengingati Allah, ia kan berundur; dan bila manusia lalai, ia akan membisikkan kejahatan.

Dan untuk menjaga hati tu bukan mudah. Sebab hati iaitu Qalb. hati itu berbolak balik sifatnya. Hanya pemilik hati dapat menjaga hati.
Pemilik hatiku. Ya Rabb. 


:)

1 comment:

Nasuha Puteri Nass said...

Assalamualaikum. Ya memang penuh makna lirik lagu m.nasir ni...