tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Saturday, March 08, 2014

Kepada Mu Kekasih

 Assalam.

Dalam hidup ini, kita tak boleh nak menjangkakan apa yang akan terjadi pada kita . hatta nak menjangka apa yang akan berlaku sesaat pun kita tidak mampu. sebab kita ni dibawah jagaan Allah.
sebab takdir kita adalah ditentukan. Sesungguhnya manusia itu lemah, hanya bergantung pada Allah mereka akan mampu melakukan dengan izin-Nya.

Somehow, everything's happens behind reason.
Ada hikmah yang tak mampu kita cari tapi kita perlu merasainya. Dalam setiap nafas, gerak tangan, gerak jari semuanya milik Allah. Allahu Rabbi..

Malah suatu yang kita cinta bagai nak gila pasti semuanya akan pergi.
Bila-bila masa tanpa menanti kita untuk mengizinkannya. sebab segalanya bukanlah hak dan milik kita. segalanya Allah punya.

Tiap kali kita rasa bagai nasib tak menyebelahi kita sebab kita tak merasakan apa yang Allah rencanakan untuk kita sentiasa berjalan. Apa yang Allah rencanakan jauh lebih baik dari apa yang kita rancang.

Diri ini bukanlah orang yang sesuai mengungkapkan tentang takdir. Tapi hanya berbekalkan doa pada--Mu Tuhan. Kerana aku tahu segalanya dibawah ketentuan.

Suratan mahupun kebetulan. Segala nafas dan hidup ini bukan untuk apa malah sesiapa. Tapi untuk Tuhan.

Dan kalau kita mendongak dan bertanya. Ya Allah. apakah ini takdirku? mampukah aku hadapi.?
mampukah aku berdepan dengannya.
Dan berdoalah,."


Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir” (Al-Baqarah, 286)
Amalkan lah doa ni jangan tinggal selepas solat lima waktu. Ya Allah, kita ni kuat kerana Allah berikan kekuatan.
 Doa ni aku dapat masa menonton rancangan Anta Tanya Ana Jawab. Ustaz Haslin bollywood  memberikan panduan supaya amalkan doa ini.

Sebak juga dengar pengakuan Jep Sepahtu . Dia bertanya pada diri sendiri.."
Apa sebenarnya aku nak dalam dunia ni,.aku ni Allah bagi mak sihat, ayah sihat, adik beradik sihat..,tu dah bersyukur nikmat dah. dia kata dia dulu dia memang tak berapa ambil berat pasal hal hal agama. suka melanggar sesuatu yang  tak patut dibuat. Dalam masa macam tu nampak ikhlas Jep nak luahkan apa yang terbuku dalam hati.

Memang. sungguh la. bila niat di hati dah mula nak berubah, pasti ada ujian menimpa. Allah nak uji niat kita. Allahu,.ternyata kita takkan diuji tanpa kita mampu.

Allah Taala bila cinta pada seorang hamba, dia akan mendatangkan ujian pada mereka.
Ujian itu tanda cinta. Bila baca doa kat atas tu insyaallah hati akan tenang,

Sebagai hamba Allah,.kita mestilah berikhtiar da berusaha menjadi seorang hamba yang lebih baik dari hari semalam.

Kekadang diri ini juga bertanya, reda ke aku ni dengan apa yang aku hadapi hari ni.
Yang hanya dalam hati adalah doa. 
Doa senjata mukmin kan..

moga hati ini terus kuat dan kuat. kepadamu kekasih..

Kepadamu kekasih
Aku berserah
Kerana kutahu
Kau lebih mengerti
Apa yang terlukis di cermin wajahku ini
Bersama amali

Kepadamu kekasih
Aku bertanya
Apakah kau yang menerima kukembali
Atau harus menghitung lagi
Segala jasa dan bakti
Atau harus mencampakku
Ke sisi tanpa harga diri

Aku tinggalkan
Jawapan yang belum ketemukan
Yang bakal aku nantikan
Bila malam menjemputku lena beradu

Kepadamu kekasih
Aku serahkan
Jiwa dan raga
Jua segalanya
Apakah kau akan menerima penyerahan ini
Apakah kau akan menerimaku dalam keadaan begini


note: dan aku jua berjuang. anda semua berjuang...selamat berjuang..

No comments: