tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Tuesday, August 02, 2011

MADRASAH RAMADHAN : semak list ibadah kita!

Salam...
Salam ramadhan Al Mubarak ;)

Kita dah masuk bulan Ramadhan. Subhanallah.
Dan nak bagi rasa Ramadhan lebih sikit…kita hayati lagu Harapan ramadhan..
dan..bagaimana perasaan kita bila datang Ramadhan? gembira tak?
Ya Allah. seronok sangat.,
aye teringat kata ustaz kat tv AlHijarah, kita ni bagaimana perasaan ketika bulan Ramadhan ni bakal menjelma?
kalau anda tak sabar, dan anda benar bersyukur apabila diberi peluang untuk mengecap nikmat Ramdhan ni…tahniah. Berazamlah untuk menjalani dan pertingkatkan amalan kita dalam bulan Ramdhan. InsyaAllah.
em..macamana kalau rasa macam tak senang hati je?
oh.,..itu tanda-tanda hati mati tu..semoga diberikan cahaya dalam hatinya.

Madrasah Ramadhan.

1. tarbiah diri kita untuk meluputkan segala aktiviti sia-sia yang selalu kita gemar lakukan. Sama ada secara tak langsung atau pun tak..kadang-kadang kita tak sedar,. kita sentiasa bersikap lagha dalam seharian. Kita menghabiskan masa kita dengan buat sesuatu yang tidak membawa hati kita kepada Allah.
Segala yang kita lakukan, semuanya  banyak yang mendatangkan dosa., Jadi, betapa Maha Rahman Allahu Ya Rahman…yang telah menyediakan MADRASAH RAMADHAN untuk semua hamba-hambaNya yang sentiasa lalai dalam mengingatiNya.
Allahuakbar..betapa rapuhnya kita..
sedarlah betapa rapuhnya kita dalam langkah..
kadang tak setia kepada Pencipta kita Yang Satu..
Kadang, kita mengata dan banyak ketawa tanpa sedar masa brlalu tanpa kita sedari..
kalaulah kita tahu…pasti kita akan meminta pada Allah..sedetik lebih..untuk mengulangi kembali masa yang telah berlalu..agar tiada lagi penyesalan kerana mensia-siakan waktu yang diberi Allah.

2. Kata ustaz ni, Madrasah Ramadhan mengajar umat Islam berdisplin. Kata omputeh..punctual!
aha..orang yang berpuasa ni menjaga waktu. Paling bagus kita nampak sebahagian besar umat Islam akan mempercepatkan waktu berbuka puasa…ha..
bagus2…tapi, jangan sampai tercepat sangat sampai pak imam baru pegang mic nak azan, kita dah letak mulut kat gelas! ha..sabar..orang yang berpuasa itu orang sabar bak kata Rasullullah s.a.w yang kita cintai..


3. Menjelang bulan Ramadhan…tarbiahlah diri kita. Sesungguhnya, Rasullullah berpesan kepada para sahabat..supaya mendirikan Solat. Memperbanyakkan solat.
dan suatu kisah yang baru ku ketahui…

kisah Saidina Ali, Karamallahu Wajhah.
Saidina ali telah cedera terkena anak panah di belakangnya. Kesakitan yang dirasi Saidina Ali amat menyiksakan.

Tapi,..atas keimanan yang didasari dalam hatinya, Saidina Ali meminta sahabat menarik anak panah itu ketika beliau sedang bersolat.
Lalu, tatkala Saidina Ali sedang bersolat, anak panah di belakang disentap. Anak panah itu harus disentap supaya tidak menyebabkan kesakitan yang berpanjangan..
agak2 apa yang berlaku? tak ke menggelupur rasanya apabila anak panah tu ditarik?
mesti koma lah kita gamaknya.
Tapi..saidina Ali masih tenggelam dalam kekhusyukan solatnya sehingga tidak menyedari anak anah itu telah tercabut dari belakangnya. Apabila selesai solat, barulah dia merasai kesakitan yang melumpuhkan badannya.
Subhanallah….semoga kita juga akan peroleh kekhusyukan yang tinggi ini dan tawakal yang tinggi kepada Allah s.w.t..

4. Berpuasa sememangnya menahan lapar dan dahaga.
Mesti kita rasa lemah longlai tak bermaya? tapi,,,kan agak pelik juga, perang Khandaq iaitu perang terbesar dalam sejarah Islam trelah berjaya. Rasullullah dan para sahabat semakin bersemangat tatkala berjihad sewaktu sedang berpuasa.
mereka terpaksa mengikat perut sewaktu berperang.
Walaupun begitu, semakin mereka berpuasa, semakin banyak strategi yang licik dan bijak telah dilaksanakan dengan rapi oleh tentera Islam.
Kalau kita teliti kajian demi kajian, ternyata perut kita yang sedang kosong sedang melakukan proses cuci dariapda segala toksik yang berkumpul dalam badan.
Kajian juga dijalankan tatkala seseorang sedang berpuasa, fikirannya semakin cerdas dan semakin kreatif dan inovatif.
Nah, Allah Maha Mengenali hamba-hambaNya…Subhanallah..

5.  Bawalah diri kita menjadi sebahagian ahli MADRASAH RAMADHAN.
- Solat berjemaah iaitu sewaktu solat fardhu dan solat tarawikh, terutama para muslimin.
tapi,,,tak ke lepas habis Ramadhan…ramai antara kita yang dah lupa akan kelas-kelas macam ni..
masuk dah bulan syawal, semakin kurang orang datang ke masjid, ke surau..
em.. tulah kadang-kadang terasa sedih.
bila kita dah jumpa ketenangan tu….apakah kita tak terasa berat untuk melepaskan ketenangan tu? Kan ke setiap manusia tu secara fitrahnya menginginkan ketenangan dalam hidup..?
Walau siapa pun manusia tu…kalau dalam kesusahan sekalipun, pasti yang dicari adalah Tuhannya. kita tak takkan terlepas daripadaNya.

6. Niat iktikaf dalam Masjid
solat berjemaah tarawikh dan solat di rumah…
berbeza dari segi persekitaran..
em..memang, ramai antara kita yang ambil ringan soal ni.
kita ni asal buat je, tapi tak nak perbaiki dan pertingkatkan yang biasa tu..
tahun ni tahun yang aye agak busy dengan menelaah segala matapelajaran demi STPM ku..moga-moga tak menjadi penghalang…
harap-harap dapatlah seimbangkan semuanya..

7. KHATAM AL-Quran sebulan!
tadarus Al Quran adalah aktiviti yang menyucikan hati. dan yang paling utama dalam list semak ibadah kita.
so, kalau muka surat Al Quran mempunyai sebanyak 600 lebih muka surat, satu hari, kita kena pastikan sekurang-kurangnya 20 m/s mesti khatam untuk satu hari tersebut.
insyaAllah..kita yang busy study ni jangan jadikan alasan masa tak cukup ok..
24 jam terlalu berharga...Sedetik lebih dalam bulan Ramadhan...
teringat masa sekolah lama sebelum ni, kami, akan berjemaah untuk menghabiskan juzuk2 AlQuran..
baca bersama-sama. saling membetulkan cara bacaan masing-masing. aha. dah jadi macam ustazah pun ade gak..hehe..
tapi, itu namanya SHARING n CARING...
sungguh, menuntut ILMU, kita akan saling ingat-mengingati...
                                                          *******************

aye teringat kata Ustaz Badlishah Alaudin dalam rancangan Tanyalah Ustaz,
kata uztas tu...
kita ni kalau nak tunggu ikhlas baru nak buat sesuatu tu,..
sampai mati pun kalau kita tunggu, sukar nak ikhlas.
sebab apa? sebab kita tak mahu mencuba selangkah untuk melakukan kebaikan tu..
kita kata tak mahu HIPOKRIT, tapi hakikatnya...
selagi kita tak berusaha...selagi tu lah..tiada istilah CINTA HAKIKI dalam kamus hidup kita....
sesungguhnya setiap manusia itu akan sentiasa mengharapkan kehadiran Tuhannya.
inilah hakikat. 
Sesungguhnya kesusahan itu akan menjadi suatu kesenangan...kerana manusia akan mengingati Allah tatkala susah...

Jadi, renung-renungkan..dan selamat beramal ;)






3 comments:

anitadiana said...

Salam Ramadhan 1432H

Syukur alhamdulilah .......
Semoga Ramadhan kali ini mendapat keberkatan.......amin.....kak ita dah singgah dan follow...sudi-sudi lah singgah kat blog kak ita ya..TQ...(kak ita suka ,dan ada kebenaraan yg adik tulis tu..i like....

selamat menjalani ibadat puasa

anitadiana said...

Salam Ramadhan 1432H

Syukur alhamdulilah .......
Semoga Ramadhan kali ini mendapat keberkatan.......amin.....kak ita dah singgah dan follow...sudi-sudi lah singgah kat blog kak ita ya..TQ...(kak ita suka ,kebenaraan yg adik tulis tu..i like....

selamat menjalani ibadat puasa

*cik cilipadi_hafizah* said...

wassalam kak..
alhamdullillah..semoga perkongsian ini sama-sama memberi tarbiah untuk kita semua menjalani ibadah puasa dengan penuh barakah..
selamat berpuasa untuk akak juga ;)