tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Friday, August 12, 2011

Tiada lagi aku mengeluh letih...♥

Salam Ramadhan Fasa ke 2..

hari ni, alhamdullillah menjelang hari yang ke 12 kita berpuasa..

alhamdullillah. suka sangat. berjaya juga menyiapkan kerja sekolah ditambah dengan urusan ibadah. jangan lupa ha..
jangan jadikan masa memakan puasa..tapi, jadikan puasa memakan masa..insyaAllah..
dan..
untuk tarbiah..
kisah Perang Badar ternyata jihad agung yang berlaku pada Bulan Ramadahan.
Ramadhan bulan yang siang harinya berpuasa..dan tatkala itulah Rasullullah dan para sahabat berperang..
Subhanallah...
tak ke pelik, siang2 kan panas? tapi, mereka boleh berperang?pegh..kalau kita ni,..
dengan keadaan siang hari yang panas ni..memang menguji iman..
em...dan ternyatalah..iman dan kekuatan tu penting untuk membibitkan KeTAQWAaan..

~~~~~~~~

Belajar dari Perang Badar ;)


“Adik, tolong amikkan handphone along kat tingkat atas boleh? Tangan along kotor buat kuih ni. Hehe”, lembut Safiyya meminta bantuan dari adik kesayangannya, Hamzah, yang terbaring di hadapan televisyen.
“Ala along ni, sikit-sikit suruh adik, sikit-sikit suruh adik. Adik puasa laa. Penat tau”, ngomel Hamzah dengan muncung sedepa, lambat-lambat dia bangun dari pembaringan
“Ish tak boleh jadi ni budak ni”, getus Safiyya dalam hati.
“Hamzah, mana boleh macam ni. Mana boleh kita jadikan puasa sebagai alasan untuk bermalas-malasan atau untuk menjadi lemah.
Cuba Hamzah fikir, kalau semua orang Islam jadi lemah dan tak bermaya pada bulan puasa, apa pula kata orang bukan Islam, mestilah mereka akan kata Islam ni agama yang menganiaya penganutnya kan? Bukan kah itu sudah dikira menimbulkan fitnah kepada agama sendiri?” sengaja Safiyya mencetus soalan provokatif. Bukan dia tidak tahu adiknya sangat bersemangat membangkang dan bersuara bila bab-bab agama diperkecilkan. Wajah Hamzah ditenungnya, jelas kelihatan adiknya rasa bersalah.
“Erm, sorry Along. Tapi memang adik penat sungguh. Pagi tadi adik ada latihan bola sepak di sekolah”, Safiyya hanya tersengih mendengar alasan adiknya.
All the same Hamzah, itu tak boleh dijadikan alasan. Hamzah tahu tak kebanyakan perang umat Islam yang terdahulu dalam menyebarkan dan mempertahankan Islam berlaku pada bulan puasa? Bahkan, perang pertama umat Islam melawan kafir- Perang Badar itu, terjadi pada 17 Ramadhan”
“Oh sungguh? Menang ke? Ceritalah sikit Along”, tegak duduk Hamzah. Safiyya tersenyum melihatkan dia sudah berjaya menarik minat adiknya. Kuih yang sedang diuli dibawa ke depan.
“ Perang Badar ialah perang dimana umat Islam berada di pihak yang berada dalam keadaan serba kekurangan. Bayangkanlah, hanya ada lebih kurang 313 tentera umat Islam untuk melawan 1000 orang kafir Mekah. Betapa Rasulullah s.a.w risaunya mereka akan kalah dalam perang ini sehingga Baginda bersungguh sungguh memanjatkan doa: “Ya Allah, sempurnakanlah kepadaku segala apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah, berikanlah apa-apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah, jika Engkau membinasakan pasukan Islam, tentulah Engkau tidak akan lagi disembah di muka bumi ini.”
“Dari segi kelengkapan juga, umat Islam pada wakti itu sangat daif. Mereka cuma ada 2 ekor kuda milik Zubair al-Awwam dan Miqdad bin Aswad, dan 70 ekor unta, yang dinaiki secara bergilir-gilir, berbanding 100 ekor kuda dan 600 perisai milik orang kafir.
Tapi ternyata umat Islam pada ketika itu mempunyai kelebihan dari segi kekuatan iman dan kesungguhan untuk mati syahid yang menyebabkan mereka mendapat dukungan langit pada hari itu”
“Orang Islam ada pasang strategi tak Along?” tanye Hamzah penuh minat.
“Eh, mestilah, perang apa-apa pun kena ada strategi. Walaupun kita harap pada bantuan Allah, usaha tu perlu ada juga. Kan Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum tu sehingga dia berusaha mengubah nasibnya sendiri? Apabila tahu yang perperangan dengan orang kafir quraisy tak dapat dielakkan lagi, Rasululullah telah menghantar 3 orang spy iaitu Ali b Abi Talib, as- Zubair al- Awwam dan Saad b Abi Waqqash untuk cari information pasal musuh. Dengan hanya berpandukan maklumat berapa bilangan unta yang disembelih setiap hari, Rasulullah berjaya buat anggaran berapa bilangan kafir Quraisy yang akan menyertai perang itu.
“Satu lagi strategi adalah apabila Rasulullah bersetuju dengan cadangan sahabatnya, Khabab b. Al-Mundzir untuk membuat markas di tempat air yang paling dekat dengan musuh, ambil air dan isikan ke dalam kolam orang Islam hingga penuh, kemudian tutup sumber-sumber air tu. Dengan itu, orang Islam dapat berperang dalam keadaan mempunyai bekalan air yang cukup sedangkan musuh tak ada air minum”
“Ohh, gitu. Tadi Along cakap mereka dapat dukungan langit. Apa maksud Along?”
“Dalam perperangan itu, ada satu ketika dimana Rasulullah tiba-tiba tertidur sebentar dan apabila terjaga Rasulullah berkata kepada Abu Bakar “Wahai Abu Bakar, bergembiralah. Pertolongan Allah SWT telah datang. Itulah Jibril dibawah hamburan debu”. Rasulullah lepas tu keluar dari khemahnya dengan memakai baju besi sambil berkata “Golongan itu pasti akan dikalahkan dan mereka mundur ke belakang”. Ini sebenarnya ayat dari surah al-Qamar yang Allah wahyukan.
“Para sahabat juga bagai orang yang lapar darah apabila Rasulullah menaikkan semangat mereka dengan berkata ‘Demi Allah SWT yang jiwa Muhammad berada di tanganNya, setiap orang yang berperang melawan mereka pada hari ini kemudian mati dalam keadaan tabah mengharap keredaan Allah taala dan dalam keadaan maju terus pantang mundur, pasti Allah masukkan ke dalam syurga’. Seorang sahabat, Auf bin al-Harits bertanya ‘Wahai Rasulullah, apa yang membuat Allah SWT suka kepada hambaNya?’ Baginda menjawab ‘Dia terjun di tengah-tengah musuh dalam keadaan terbuka dan mencabut baju besi yang ada pada dirinya’. Auf b al Harits pun apa lagi, terus cabut baju besi dia, ambil pedang dan terus perangi musuh sampai syahid,” Mata Hamzah berkaca kaca, terharu dengan semangat jihad para sahabat.
“Kaum Muslimin juga turut dibantu para malaikat. Banyak riwayat yang menceritakan dimana banyak kepala yang terjatuh dan tangan terpotong, tapi tak diketahui siapa yang memenggal dan memotong. Ada seorang tawanan, Abbas b Abdul Muthalib yang menceritakan yang dia ditawan oleh seorang yang tidak memakai pelindung diri, paling tampan wajahnya dan menaiki kuda hitam putih. Bila seorang Ansar nak mengaku dia yang menawannya, Rasulullah menjawab “Diamlah kamu, Allah swt telah membantumu dengan malaikat yang mulia”.
“Umat Islam pun akhirnya menang besar dalam perperangan itu dengan hanya 14 orang syahid berbanding 70 orang kaum musyrikin terbunuh dan 70 orang ditawan. Bermula dari kemenangan itulah, umat Islam yang dulu dipandang hina oleh orang kafir quraisy bertukar menjadi satu umat yang dipandang unggul, dan Islam terus berkembang pesat selepas itu”, Safiyya menghabiskan cerita sambil tangannya kembali menguli kuih.
“Oh lagi satu, kalau Adik nak tau, sahabat Rasulullah yang bernama Hamzah b Abdul Mutalib la orang yang pertama sekali membunuh orang kafir di dalam perang Badar. Ha, hebatkan? Adik taknak jadi sehebat itu ke? Nama dah sama dah,” Safiyya bertanya selamba sambil berlalu ke dapur, meninggalkan Hamzah dengan hati yang sudah dibakar semangat perang Badar, memasang azam untuk tidak mahu menjadi lemah lagi.
Sumber rujukan:
Belajar dari Perang Badar: Strategi Menghadapi Kemenangan, karya Hepi Andi Bastoni, 2010.


semoga dapatlah diri kita mengharungi ramadhan dengan layar yang tebal dan bahtera yang kukuh walau dilambung ombak nan bergelora....

tak dapat buat semua, jangan tinggal semua....tingkatkanlah amalan semoga berkekalan walau habis ramadhan..;)
 

No comments: