tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Tuesday, April 16, 2013

Luahanku selepas sebulan lebih peristiwa Lahad Datu - Bhg 1

Assalamualaikum.

Sejak berlakunya peristiwa Lahad Datu tu,. aku nampak perubahan.
Perubahan sekeliling. Perubahan positif. abaikan perubahan yang negatif tu.

Kita sebagai anak malaysia pasca merdeka,.peperangan seperti ini tidak pernah kita rasakan. Bila terjadi peristiwa ni,.semua buka mata. even ramai juga yang masih sengaja nak menutup mata dan terus mempersoalkan itu dan ini, tapi bagi aku,.jelas aku nampak semua orang bersatu memberikan sokongan kepada para perwira yang berjuang di sana.

Dan banyak juga research yang dah aku buat sepanjang mengikuti Ops Sulu ke Ops Daulat.
Apa yang dapat aku simpulkan dari sini,.apa yang berlaku sangat memberi kesan kepada sejarah negara bahkan jiwa anak muda seperti aku.

Rasa semangat cintakan negara tu dapat dirasakan.
Sukar aku nak jelaskan segala perasaan tu,.tapi peristiwa berdarah macam ni,.memang tak sangka akan mengorbankan 10 orang anggota keselamatan negara. nyawa mereka menjadi pertaruhan disaat kaki melangkah ke medan perang. Moga Allah merahmati roh mereka. Dan tempatkan mereka dalam kalangan mujahidin yang berjuang kerana-Nya.

Kata pensyarah aku,.syahid ni jangan dipersoalkan. Biarlah Allah menentukan. Kita berdoalah moga mereka yang ini ditempatkan dalam kalangan para syuhada. Itulah sebaik-baik pembalasan. Allah jua yang layak membalas segalanya.

Ada juga dalam kalangan kawan aku yang duduk di Sabah,rasa tak tenteram memikirkan keluarga mereka kat sana,.

Walaupun, aku bukan Sabahan,.tapi aku Malaysian. Aku Darah Anak Malaysia.
itulah,..sedangkan kalau berlaku apa-apa di Palestin,.atau dimana-mana negara yang sedang bergolak pun,.kita simpati dan hulurkan bantuan,.inikan pula,..tanahair sendiri,..

Bila berlaku kejadian seperti ini,.
barulah rasa seperti negara ini sememangnya tanah tumpah darah.
Harus dipertahankan. ATM dan PDRM.
Tugas mereka demi untuk mempertahankan sebuah kedaulatan negara melindungi agama dan bangsa amatlah harus dihargai.

Sebelum ni,.mungkin kita nampak tugas mereka sekadar tangkap-tangkap orang,.beri saman,.tapi itulah sebahagian tugas mereka. Bila berlaku je pencerobohan macam ni,.tugas yang digalas semakin berdepan dengan risiko.

ada seorang kawan aku,.anak polis,.kata dia ,ayah dia terlibat dalam operasi ni. Kalau boleh hari-hari nak telefon ayah dia minta beritahu keadaan. Tak nak apa-apa yang tidak diingini berlaku.
Isteri arwah ASP Zulkifli. moga Allah memberi ketabahan mengharungi segalanya. Aku kagum. 

Anak kehilangan bapa,
ibu kehilangan suami sandaran hati,.
ibu bapa kehilangan anak,.

Dan,.kita serahkan pada Allah,kerana kita semua tidak berupaya mahupun daya dalam segala hal. Tapi Allah yang menguasai segala-galanya. 

Hasbunallah Wa ni'mal Wakeel
Ni'mal Maula Wani'mal Naseer.

walaupun hampir sebulan peristiwa ni,.pihak mereka masih meneruskan Op Daulat untuk menjalankan misi mereka . Doa kami rakyat Malaysia buat pejuang negara,


Singkap kembali detik akhir bersama
Linangan airmataku menitis
Dalam pelukan dakapan yang terakhir
Mengalir darah membasahi bumi
Pergi yang tak kembali untuk selamanya
Segar indah namamu di hatiku


Perjuanganmu bagai lilin membakar
Bersinar menerangi kegelapan
Rela berkorban meredah onak berduri
Jasa baktimu sejernih air di kali

Bersemadilah engkau aman di pusara
Sinar cahaya murni keramatmu
Berjihad biar menitis oh darah terakhir
Menjadi lambang cinta yang terluhur

Sayu dan pilu bermain di jiwaku
Hilangmu kini tiada pengganti
Hanya namamu tersemat di kalbuku
Menjadi satu kenangan abadi

Sayu dan pilu bermain di jiwaku
Hilangmu kini tiada pengganti
Hanya namamu tersemat di kalbuku
Menjadi satu kenangan abadi

Menjadi satu kenangan yang abadi

Moga Allah merahmati. Tetapka hatimu kerana Allah, pejuang. Hanya Dia yang layak membalas segalanya..

-16.4.2013, UTHM-



No comments: