tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Saturday, May 04, 2013

Antologi Siti Nurmalaysia- karya pertama



Untuk seketika, menatap muka depan antologi ni. memang cun.
Biarpun 3 tahun tunggu terbit, tapi bukanlah ini yang menjadi yang pertama kali dan terakhir untuk aku terus menulis. Kekadang, apabila menanti sesuatu tu, jangan sampai kita tidak berbuat apa-apa yang bermanfaat. sebab, kita kadang boleh memberikan yang lebih baik dari apa yang kita tunggu tu.

Dalam antologi ni, ada sebuah cerpen aku yang bertajuk Cekak musang, Samfoo dan Dothi.
Inspirasi cerpen patriotik yang pertama kali aku karang.
Sebuah cerpen yang mengajar aku erti untuk terus berusaha sehingga mencapai maksud yang nak disampaikan,,
Fuhh..rupanya bukan mudah nak memberi mesej pada orang, bukan mudah untuk memahamkan orang apa yang kita nak ceritakan,dan bukan mudah juga nak menyusun ayat demi ayat,..tapi akhirnya bila terus buat dan buat menjadikan sebuah cerita tu lengkap dengan segala pengajaran yang kekadang kita pun tak perasan dan tak sangka kita telah melakukannya. 

Cerpen yang pertama ini bagi aku, memberi makna juga.


 Satunya berkisarkan tentang seorang jurukamera pada zaman kemerdekaan yang aku angkat menjadi seorang watak utama. Dia dan kameranya berjuang untk merakam kisah dan perjuangan pada zaman-zaman menuju kemerdekaan dulu. Dan watak ni, aku angkat sebagai wira. Penggerak utamanya adalah seorang wanita muda yang juga seorang jurugambar yang berusaha  mencari rahsia disebalik sekeping gambar yang sangat simbolik dan memori yang telah lama disimpan. 
Gambar tersebut telah membawa dia hingga ke Kota London untuk menemui seorang jurugambar yang dahulunya banyak merakam momen-momen penting negara.
Masa menulis kisah ni, aku tidak fikir banyak atau mencari sesuatu yang lain dari yang lain. Tapi, sesuatu perkara yang kecil tu kita boleh angkat untuk menjadi sebuah kisah. Ni smua ada kaitan dengan satu keratan akhbar.
'Jurugambar Kemerdekaan  menyimpan memori sebagai perakam sejarah negara.'
Kedatangan wanita tu ke Kota London bukan sahaja menemukan sebuah jawapan,tapi juga mencipta satu pertemuan. Pertemuan yang membawa kebahagiaan. Apakah itu?  


Proses kreatif mengambil masa 3 hari. Alhamdullillah. untuk pengakhirannya,.memang membuat aku tersenyum sendiri. aha. pengakhiran yang senang.

Moga dapat lah aku menggenggam first album ni nanti :)

No comments: