tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Saturday, June 14, 2014

kajian sifat anak ketiga

Assalamualaikum wbt,

saja nak berkongsi tentang ni. well, tak semua betul. tapi mungkin ada kena sikit la. meh kaji sikit. hehe. memandangkan aku anak ketiga.

Sifat Anak Ketiga 

1) Yakin diri
Sesetengah pendapat memberikan ciri-ciri anak ketiga sebagai seorang yang yakin diri walaupun jika dilihat pada fizikalnya, korang macam tak mampu, tapi kredibiliti korang adalah sebaliknya. Korang mudah bergaul dengan siapa sahaja dan korang tampil yakin dengan diri korang. Pembawakan diri korang amat disenangi kawan-kawan.
kata aku: em.  nak bina keyakinan bukan senang ok. kena berperingkat-peringkat..tapi jangan sampai terlebih konfiden sudah. huhu
selfie pulok. haha

2) Sukar bertolak ansur
Mungkin dipengaruhi oleh persaingan antara adik beradik, korang dikatakan paling sukar untuk bertolak ansur. Korang tak mudah mengalah dan kadang kala sikap keras kepala boleh terbawak sama. Dalam sesebuah perbincangan, korang akan mempertahankan hujah korang dan kadang kala boleh menyebabkan orang lain terasa hati.ha
kata aku: hal ni ada betulnya. kadang-kadang aku rasa macam nak menang je. haha. tapi kalau ada sesetengah isu, kita kena pandai kawal nada suara. be profesional.

3) Mudah kasihan
Sikap anak nombor tiga adalah kaya dengan pemurah dan perasaan kasih sayang. Korang sangat mudah dipengaruhi oleh perasaan ini dan kadang kala sikap mudah kasihan korang menyebabkan korang mudah terpedaya. Jadi, hati-hatilah yer!
kata aku: boleh dikatakan gembeng tapi kental. eh!

4) Boleh menyerlah tapi menyembunyikannya
Melihat kepada potensi, korang boleh menjadi seorang yang sangat menyerlah. Tapi disebabkan sikap pemalu korang, adakalanya korang hanya berdiam diri dan melepaskan peluang yang ada. Korang perlu bijak untuk memilih platform untuk menyerlah kerana platform korang boleh membantu korang untuk lebih berjaya.
kata aku: yep. pemalu fullstop. aku ingat lagi masa tingkatan 4, cikgu sebut nama aku dalam perhimpunan. satu dewan dengar,."kenapa ni, tak pasal-pasal sebut nama aku.." 
aku mula cuak dah. dalam hati bertanya, apa la yang aku buat sampai kena mention ni. nak kata datang lewat, pagi2 gelap lagi aku dah tercongok depan pintu sekolah. haha.
rupa-rupanya cikgu dok sebut nama aku sebab aku ada hantar puisi pada Dewan Siswa. yang baru tersiar bulan tu. terang-terangan nama SMK convent ha. masuk majalah wei nama aku. haha. jakun jap.
lama dah aku hantar puisi tu. Lepas 6 bulan baru tersiar. 
kata cikgu, bangga sungguh tengok anak murid dia yang berbakat ni. 
mulanya malu-malu la,.tapi aku sedar la. dengan cara itu, aku berusaha nak mengetengahkan bakat terendam aku. menulis puisi. :) rindu pula nak menulis puisi.

dia juga berjiwa seni
5) Sikap malas dan manja
Anak ketiga dikategorikan sebagai seorang yang sgt manja sehingga kadang kala membawa kepada malas. Korang perlu di'push' oleh sesorang atau sesuatu untuk korang terus ke hadapan. Sedangkan potensi diri korang sememangnya ada. Malahan kadang-kadang sikap malas korang ni boleh membawa kepada kejatuhan diri sendiri.
kata aku: manja itu ok. tapi malas tu..bawa-bawala rajin ok.hihi

6) Tidak suka menimbulkan masalah
Korang sangat optimis dalam menangani masalah. Sering melihat masalah dalam sudut yang positif dan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikannya. Korang juga akan cuba membantu seberapa yang korang boleh dan akan menyenangkan orang lain seadanya. Sikap korang ni sangat disenangi kawan-kawan. Sebab tulah korang ada ramai kawan!
kata aku: orang macam ni, bila masalah sendiri  rasa jadi segan nak susahkan orang lain. sifat macamni semulajadi juga. Jadi, kalau ada antara korang tengok kawan yang sifat camni, hulurkanlah tangan,.ringankan beban. ingatlah janji Tuhan kalau kita mudahkan urusan orang lain, Tuhan akan mudahkan urusan kita juga.

7) BERCINTA
manja dengan pasangan.
Sekiranya anda membesar di kalangan perempuan, kewujudan lelaki mungkin agak menakutkan anda. Pasangan ideal anda adalah lelaki yang berterus terang dengan perasaannya. Sekiranya anda ada abang atau adik lelaki, pergaulan dengan mereka tidak menimbulkan sebarang masalah. Cabaran anda ialah menunjukkan sifat kewanitaan anda.


sekian, kajian sekadar kajian. tapi semuanya terpulang pada individu. yang baik diteruskan, yang kurang baik dibaiki supaya jadi lebih molek, kan :)

fizamazlan, 140614
ramadan: 14 hari lagi :)

4 comments:

Nour Adieb said...

hee, sy anak ke-2 :)

Tetamu Istimewa said...

Assalamualaikum, selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadan.

P/S: Buku saya kumpulan cerpen remaja: Tetamu Istimewa terbitan ITBM, 2014 telahpun terbit. Jika berminat boleh pesan dengan saya. Stoknya masih ada. Maklumat lanjut boleh baca di blog atau boleh hubungi menerusi emel di blog saya. Sokongan kalian semua amat saya hargai. Terima kasih.

fifie feyca said...

hii sye ank ke -4

singgah sini

http://feycasnowie.blogspot.com/2014/09/beauty-rival-in-palace-review.html

Anonymous said...

Hye...saya ank ke -3...mcm betul je semuanya...he