tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Saturday, November 01, 2014

Random thought- Ikhlas


To get what you love, you must first be patient with what you hate..”

- Imam al ghazali

Untuk menyukai apa yang kita sememangnya mahu, itu suatu benda yang tanpa dipaksa-paksa akan kita rela hati untuk suka. 

Tapi untuk menyukai malah menyintai sesuatu yang kita ada kini, 
tapi kita tak suka..itu yang paling sukar nak rasa betapa perlunya redha itu.

Menerima sesuatu—

Sampai satu tahap kita kena sedar yang bagaimana mahu pun kita pada sesuatu, kalau Tuhan belum mengizinkan, sampai bila bila pun kita takkan dapat.
Situasi tu sedang aku alami. Betapa tak suka, betapa rasa tak mampu., sehingga satu tahap nak gibap. Rasa nak bertanya itu dan ini. Sebab-sebab aku berada di sini.

Belajar dalam bidang ini. Cukuplah persoalan tu aku lontarkan ke dalam kertas periksa yang tak semenggah. Haishh.

Sudah sampai masanya aku kena sedar how much thats mean by destiny.
Dan kerana Tuhan itulah sebaik-baik perancang, sebaik-baik penentu.
Walau macamana gagah skalipun kita menolak, tak suka,.kalau Allah katakan ‘kun’ maka jadilah.
Berapa kali aku lemah, tak rasa nak teruskan melangkah..tapi hati aku yang satu lagi kata,.takkanlah tanpa sebab kau berada kat sini. 

Kesusahan ni sementara je, sabarlah. 

Terlalu lambat untuk aku sibuk nak bertukar bidang lain. Bidang construction ni jugalah jadi rutin aku sepanjang aku belajar ni.

Untuk masa yang masih berbaki setahun setengah ni, aku kena berusaha buat sehabis baik.

Enough said la, merungut merungut pun, aku tak boleh lari.
Bosan atau rasa tak tahu tu makanan harian. Tapi, sampai bila nak jadi seorang yang mudah menyerah,..
Wahai hati,.jangan lemah pada yang akan membuat kita sedih di masa hadapan.
Tpi, kuatlah pada yang akan membuat kita bangga . kenapa kita mesti nak bersedih, sedangkan kita ada pilihan untuk chill je dengan apa yang kita buat.

Tak lama lagi nak psm. Projek sarjana muda yang mnghantui hidup sebagai pelajar ijazah.

Ni satu lagi hal, aku kena berusaha mencari tajuk untuk psm tu nanti. Mencari supervisor yang bagus untuk aku jadikan rujukan.

Kekadang tu, antara aku sedar dan tak sedar, aku pernah je berdoa semoga Tuhan tu hadirkan insan-insan yang baik disisi aku. Insan yang akan bersedia menerima aku untuk dibimbing.


SifatMu ya Tuhan yang Maha Mendengar, tidak membuatkan aku rasa aku rugi berdoa macam tu.

Kerana sampai suatu masa, doa itu akan mengiringi langkah aku untuk truskan perjalanan ini.
Kalau aku rasa nak jatuh tu, kawan paling hampir adalah hati ini.

Rasullullah SAW bersabda, dalam diri manusia ada seketul daging, ianyalah penentu seorang manusia itu bersift baik atau jahat. Kalau ada setitik tompok padanya, hitamlah ia. Itulah hati.

Payahnya hati ni nak bangkit, kalau dah rasa down, jadi pujuklah hati kalau rasa nak give up tu, sebab kita takde sebab nak giveup,.sebab kita sentiasa ada Tuhan.

Tuhan yang akan melorongkan jalan. Menunjukkan cahaya. Membimbing dengan penuh cinta.

Ya. Dengan penuh cinta.
Kitalah yang kena bersabar. Berusaha dan berdoa
Kalau susah sekalipun, itu maknanya Tuhan nak kita bersujud berdoa padaNya.

Hati—

Soal segalanya adalah apabila apa sahaja yang kita buat, adakah kita ingat padaNya?
Tapi, dalam segala hal kita lebih nak tarik perhatian manusia, kan.
Aku masih lemah bab tassawuf ni. Tinggi makamnya.
Tapi, aku cuba. Memahami.. 

Berjaya itu bukan disaat kita disanjung manusia, tapi disaat kita bukan siapa-siapa , tiada siapa-siapa, kita masih berpegang pada janjinya Tuhan, kita sentiasa merasakan betapa Tuhan itu mencukupkan diri kita dari segala-galanya.


Acap kali. Dah banyak kali. Tapi, dalam mencuba itu, kita pasti akan jumpa kemanisan berjuang.

Betapa susahnya nak jaga hati.

Nak jaga iman.—

Serahkanlah hati pada Dia, kalau kerana itu,..tiada apa yang akan berubah selagi kau masih melafazkan kata istighfar, zikir selawat di sepanjang hari.
Itulah hidup seorang hamba.
Hamba yang hina.

2 comments:

Azniza Ambrose said...

Akak faham perasaan tu. Nak tukar course da lambat. Byk hal yg perlu diuruskan kalau tukar course. Mungkin nnt parents pun kena keluarkan duit. Tapi kalau x tukar, especially kalo x minat, ya ALLAH..sengsaranya. Apa-apapun, untuk pengetahuan fzamazlan, xsemestinya bila kita masuk dunia pekerjaan kita dapat masuk kerja yg sesuai dengan Degree yg kita ambil. Nasihat akak, byk2 la luahkn perasaan pd ALLAH, buat solat istikharah dan tingkatkan kekuatan.

Oh, since fzamazlan suka novel, akak dalam proses menulis sebuah novelette berjudul Letters to God. Novelette ni x panjang mcm novel tapi x sependek short story. Menceritakan kisah seorang wanita yang sudah berputus asa dengan Tuhan. Akak akan bagi free je nanti :-)Boleh baca synopsis di link ini: http://combinesboth.blogspot.com/2015/04/an-upcoming-free-novelette-letters-to.html

fzamazlan said...

Salam, akak @azniza Azrai

Thanks for your comment,.ye kak. insyaallah doa dan harapan tu sentiasa perlu untuk kita jadi lebih kuat kan. Sekarang saya tengah buat projek tesis untuk degree sy ni. Doakan semoga dipermudahkan :)

ye ke? bolehlah akak bagi saya satu, sy pun minat menulis juga,.tapi dah lama tak keluarkan karya cuma simple2 je..glad to have yr masterpiece :)