tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Tuesday, December 23, 2008

Bagaikan Puteri...Bagaikan Sakti....





اڤابيلا هوجن تورون
مليمڤهله اير دري ڤربوكيتن
اليرن منوجه ك باتو
ملكوك تندا وقتو براليه
سإيريڠ ڽاوا مڠهاڽوت اوسيا
سجالن نفس ملڠكه ك هوجوڠ....

اون
كالاو داڤت كوچاڤاي
مك سقتيله همب


Korang dapat hayati bait-bait puisi indah ni? Inilah...kata-kata daripada Laksamana Sunan...hehe...cinta hati kanda! haha...Sebenarnya novel ni tahun 2006 aye dah bace. Cuma sekadar nak mengimbas semula yang lepas...kenangan dan sengatan novel karya Ramlee wang Murshid ni memang masih membuat siapa2 je yang benar2 menghayati cerita ni akan merasa kelainan dan keangauan....aye angau betul lepas baca novel ni...selama 10 hari...pertama kali baca novel epik thriller macam ni! Sememangnya Allah nak buka pintu hatiku ni...lantas asyik sayu je baca novel ni....lagi2 bila membayangkan wajah Laksamana Sunan yang tenang tu..(ikut imaginasi sendiri ler...hehe)..

Memang jatuh hati la baca novel ni. Lagi2 pula ada aksi2 yang benar2 mencabar minda nak bayangkannya...tapi, kalau korang dah biasa tengok cerita2 penuh aksi macam berlawan, silat...memang gempak bila mengimaginasikan tatkala wtak2 dalam novel ni...berusaha memerangi musuh2!


Sehingga ke penghujung ceritera ni..Laksamana Sunan tu dah macam sebati dengan jiwaku...ah...memang la kata orang...tak kenal makanya tidak kita cinta....dulu pun...kalau sebut je novel RAM, kengkawan aye suka hasut..."tak best2! Citenye nerd ar..."
namun, segalanya hijab telah dibuka...dan dengan izin ALLAH, cerita penuh motivasi yang ditonjolkan menerusi watak2nya memang mengajar pembaca agar mengejar cinta sejati!

CINTA SEJATI~ cinta hambanya pada SANG PENCIPTA...ALLAH..




Kalau Tuhan kita kenali Kasih sayang dan peranan-Nya,




Kalau Tuhan kita fahami Keagungan dan kekuasaan-Nya..






Kalau Tuhan kita rasakan Betapa Dia sangat cintakan hamba-Nya..Kita akan sanggup berjuang, sanggup mati kerana-Nya




Kita akan sanggup berkorban apa saja kerana-Nya






Kalau Tuhan dikenali..Cintailah Tuhan




kerna Dia adalah segalanya




Korbankanlah apa sahaja kerana-Nya






Cintakan Tuhan, Cinta paling mahal




Cintakan selain Tuhan, cinta murahan




Kalau Tuhan kita kenali...Dialah segala-galanya




Kalau Tuhan kita fahami..hnya Dialah Pengurus seluruh keperluan kita




kalau kita fahami Tuhan ini siapa sebenarnya




Kita akan sanggup menerima ujian kerana-Nya




Kita sanggup buat apa sahaja demi cinta pada-Nya




Kita akan sanggup menderita demi cinta pada-Nya




Cintakan Tuhan cinta yang abadi...


Macam tak percaya....disebabkan kita membaca novel macam ni...rasenye...banyak perubahan dalam diriku..rasa macam jadi pelajar yang positif (berusaha sekeras mungkin!)...rasanya kalau nak mengumpat ke ape ke...mesti ingat kat cerita ni (adus!) hehe,,..pastu, aye istighfar...ingat ALLAH MAHA MELIHAT DAN MAHA MENGETAHUI!

Mula-mulanya dalam keluarga aye, yang minat novel ni aye je....pastu..dia punya aura makin lama makin kuat pabila mereka melihat perangaiku yang pelik semacam...(bila aye jadi macam biasa je x over-overactive sgt!)...oleh kerana tak tahan betul nak ceritakan betapa seronoknya novel ni, aye pun buka cerita! Bila dah dengar orang cerita...ape lagi...mesti keinginan nak baca tu makin meningkat...dah tu pulak ceritanya digantungkan...kalau nak tahu apa yang terjadi...lu bace ar sendiri!...

Sekarang ni,....nisa! antara kawanku yang memang peminat RAM setelah aye mengesyorkan novel ni pada dia....

Erm...korang nak tahu macamane ceritanye? Lu bace ar sendiri....takpe...nanti aye coretkan jalan2 ceritanya ckit...

**
Melalui BAGAIKAN PUTERI, kita dihidangkan dengan cinta Haryani yang begitu utuh pada Laksamana Sunan yang bermula apabila rohnya merentasi ke abad ke 15 ketika koma..Situasi paranormal ni...janganlah korang mengharapkannya untuk terjadi dalam hidup korang..tapi, kalau ALLAH menIZINkannya...noThing's imPossIble...hehe...aye betul2 nagau ngan novel ni...sampai terfikir...Adakah Sunan ni wujud? Bila dah tahu hakikatnya...alahai...sedih pulak...tapi, aye betul2 mase tu merasakan kecintaan dan sayang pada RASULLULLAH S.A..W..betapa besarnya pengorbanan Baginda...bila ,melihatkan Laksamana Sunan yang dikasihi ALLAH itu...ahhh...xmampu nak ungkap..tapi, selagi kita berazam, kita perlu berusaha untuk mencontohi Rasullullah semampu yang mungkin....kerana
Cinta kepada Rasullullah merupakan Cintanya kita kepada ALLAH...

Kemudian, Segala kepayahan dan kerumitan yang dilalui bersama Laksamana Sunan menguatkan rasa cintanya yang tidak berbelah bagi. Macam2 terjadi! Dan bila je babak masuk ke Melaka, naik bahtera, jumpa Hang Tuah....perh...memang membuatkan aye jadi suka pulak dengan cite Melayu Epik ni....lagi tinggi, jadi minat lebih pulak dengan tulisan Jawi! Ahh...ni ayah la nie...hehe...Pertarungan sengit dengan Hang Tuah demi perintah sultan telah membuka juga hijab Kiai Mulia yang sebenarnya....(apenye?)..dia ni memang licik habis..! Geram aku! Dia .ingin melakukan sesuatu kepada Laksamana Sunan. , Dalam pergelutan yang serius tu, Haryani telah dirasuk...Ni semua pasal manusia yang difikirkan dah mati....tapi, dia kembali hidup membawa dendam yang sarat di dada! Lantas, org lain semestinya jadi mangsa! Sememangnya para kawan2 setan tak suka dengan orang yang taat pada ALLAH. Diorang takut...kerana manusia seperti itu ternyata bukan calang2 orang!Pertarungan antara Laksamana Sunan dan Haryani membuahkan cemas di hati Sultan Melaka kerana baginda telah jatuh cinta pada Haryani. Lantas apakah yang terjadi seterusnya. Adakah Haryani dapat diselamatkan oleh Hang Tuah dari tangan Laksamana Sunan atas perintah sultan? Ternyata ini berat untuk dilakukan..Bagaimana pula caranya Laksamana Sunan menghantar Haryani kembali ke zaman akan datang meskipun dalam hatinya ada kasih yang sudah berbunga?




Bila baca novel ni...memang macam2 ekpresi muka orang yg membaca dengan penuh penghayatan...kerut2 lah..sedih sayu...mcm2 lagi...itulah hebatnya ciptaan Allah! Jiwa dan akal saling menyatu lantas menjadikan kita beremosi betul bila kita menghayati sesuatu...dan dari situlah lahirnya keinsafan yang tulus...




Wah...nak cerita banyak kat sini....segalanya kesan2 dan pengajaran yang kita boleh dapati bila baca novel brgenre Islam ni..




Corat-CoRet FaKta Bukannya auTa! MenaRik!




~ Bila baca novel ni, sambil baca, kebetulan terdengar 1 lagu, lagu Harapan oleh Faizal ...lagi2 masa babak Laksamana Sunan terpaksa menikam Haryani! Hehe....betapa gempaknya perasaan lagi2 bila mendengar lagu ni smbil imbau babak tu...hehe...




~Lagu Erti Hidup...nyanyian Dayang Nurfaizah pun telah mengimbau kisah ni....


Pendek kata, lepas baca novel ni...kawan2 aye cakap, bila jera da lagu mcm ni berkumandang…perh….membawa fikiran mengimbau kisah ni…perh…kuat penangannya…


~ Sejak dari tu...aye mula xberapa nak suka cerita cinta ’stereotype’ sangat...mesti nak yang penuh pengembaraan dan mencabar!




~ Cerita trilogi epik thriller ni bagaikan merungkai kisah paranormal walaupun tidak secara terperinci dan mendalam sangat pasal alam mimpi macam ni...tapi, rasanya dah macam jadi Dejavu pulak...huhu...




~Sekarang aye sedang berusaha nak melengkapkan sebuah cerita...cerpen yang memang agak fantasi sikit...hehe..


Dan Insyaallah nak hantar kat Majalah...




~Seorang Kawan aye bukan main angau lagi ngan cite ni lebih2 lagi bila wujud sambungannya...sebelum tidur, dia telah berdoa -Al Kabiruu-seberapa banyak yang boleh...memohon kepada Allah agar diberi keizinan...haha...sebab teringin nak mimpi dan petunjuk mcm cerita Laksamana Sunan nih...dan ramai yang berjangkit!




Wah...banyak aye nak cite pasal novel ni....tunggu...


Cinta Sang Ratu dan Hijab Sang Pecinta….akan diulas …








24 Zulhijjah 1429


Isnin, 1.20 am

No comments: