tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Thursday, July 04, 2013

Bunga Merah Punya


Assalam,
Ha. saat menyudahkan waktu-waktu nak menulis ataupun mencari ilham ni. saye dengan begitu liciknya mencari idea lain. Nak tengok cerita yang lain dari yang lain dan nak tengok cerita yang lari dari konsep kahwin paksa, illegalitimate (luar nikah) punya cerita. 

Yeah,akhirnya jumpa. serius tak tahu pula ada cerita ni ditayangkan. Dan saya kena download la kalau nak tengok. Hehe. baru tengok episod pertama.
Dan, keseluruhan, bukan sebab Izzue Islam  ada,hehe. tapi sebab jalan ceritanya ok.
Cerita pasal busker, seniman jalanan. Keseluruhan cerita, menyanyi. Lagu-lagu nya memang layan. Dan kalau saya tengok drama ataupun filem, first thing first mesti tengok siapa penulis skrip dan siapa pengarahnya.



Dan tahniahlah buat pelakon yang memang dah masuk senarai -the most favourite and talented actor- Zul Huzaimy. Multi-tasking. Dalam drama ni lebih kurang 10 buah lagu. Semua lagu dan lirik dihasilkan sendiri oleh Zul Huzaimy. Skrip dan arahan dia sendiri
Fuh. tabik sat. Memang nak hasilkan kekreatifan ni memerlukan masa. Baru tahu yang Zulhuzaimy ni bukan je kalau berlakon tu memang la, lain dari yang lain. Semua orang boleh ada rasa menyampah, benci kalau dia jahat. Bila jadi baik, cair, terpikat semua boleh. haha. terbaik lah.Gaya cool dan tak banyak menggedik tu memang la..haha.


pengarah,pelakon,pemuzik.

Ni berbalik cerita Bunga Merah Punya ni, bagi saya, lakonan Izzue islam dalam drama ni lagi natural la. nampak best. sebab sambil menyanyi pegang gitar, baru dapat dengar suara dia. Mungkin dalam forteen dia tak berapa menyerlah. Dalam BMP ni baru dapat dengar suara dia. ahaha. saya rasa karya ni best.Ni yang berkobar-kobar nak teruskan berkarya ni. Kadang-kadang berkarya ni kita bukan je dapat menyampaikan mesej , tapi kita juga dapat berkongsi perasaan kita dengan orang lain.

Nanti saya kongsikan antara lagu yang saya asyik dengar je ni. Tapi, cerita belum habis tengok lagi.hehe. sebab lagu ni sedap, kalau buat album memang menjadi la.

Sinopsis Bunga Merah Punya di Slot Aurora TV9

Kasih adalah satu rasa, sayang juga adalah satu rasa dan cinta adalah satu rasa yang lain. Mana mungkin kesemunya boleh digabungkan. Tapi ianya akan tercantum bila adanya rasa rindu dan cemburu. Benarkah begitu?

Merah seorang remaja 20an yang mencari rezeki dengan menyanyi dan bermain gitar bersama tiga lagi temannya Ajit, dan Itam. Kopitiam milik abang Cu menjadi tempat mereka ‘perform’. Di atas kopitiam adalah bilik sewa yang disewa oleh Bunga.

Rutin harian Bunga adalah membeli sekuntum bunga ros yang dijual oleh seorang budak perempuan, Niki yang lalu di hadapan kopitiam sebelum dia ke tadika untuk mengajar setiap pagi. Setiap pagi juga Bunga akan sarapan di kopitiam Abang Cu sambil mendengar petikan gitar dan nyanyian dari Merah dan kawan-kawannya.

Bunga memikul amanat Tok Baen untuk mencari Merah sejak merah melarikan diri dari rumah ketika berumur 10 tahun kerana merajuk dengan Tok Baen. Bunga masih ingat akan Merah, tapi tidak Merah.


pelakon-pelakonnya pun berjaya menghayati watak . Drama ni sedikit sebanyak mengingatkan saya filem-filem Yasmin Ahmad. Mukhsin, Talentime. Terbaru, Hoore Hoore. Setiap situasi diiringkan dengan lagu.
Lagu Tok Baien yang menyanyi keroncong memang nostalgia.
Teringat dulu masa zaman sekolah menengah, ada juga berkarya macam ni. sangat mengesankan. Berkarya memang sangat memberi makna bukan je pada penulis tu sendiri tapi audiens yang menghayati cerita ni.

Antara lagu yang saya suka, lagu dia sangat metafora. pokok bunga merah semua ada. hehe. 


Banyak lagi lagu-lagu yang sedap dalam drama ni. 


kredit memang patut diberikan pada pengusaha-pengusaha cerita macam ni. Banyak la pengjaran, persahabatan, percintaan, pengorbanan semua dalam satu cerita.

tabik sekali kat Zul Huzaimy. Kalau pengarah macam ni buat lagi cerita bermutu, memang bagus la industri drama dan filem yang dah ketandusan skrip yang bagus,

Dan adaptasi novel pula, kadang-kadang tidak memberikan sesuatu nilai yang berbeza dari segala jalan cerita yang banyak sangat dah klise.

Harapan satu hari nanti, novel Ramlee Awang Murshid pula diadaptasikan. Memang kena sedia bajet yang memang superb punya.

Dan, saya sekarang macam  nak belajar buat skrip. insya Allah.
Hari demi hari nak menjengah Ramadhan , moga kita dikuatkan hati. ok :)




No comments: