tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Saturday, February 13, 2010

Gaji Pertama dan Belanjawan

ASsOlatu WasSalam

Alhamdullillah! sebulan dah..lepas diriku berhempas pulas ngan SPM, Dan kini Cilipadi dah dapat gaji pertama! Bukan main suka apabila penat lelahku..akhirnya..ada jugak yang membuatkanku boleh menitis air mata(akhirnya dpt rasa hasil titik peluh sendiri)huhu...dan yang paling penting, sebagai budak yang memang berjimat cermat, aye akan membelanjakannya dengan penuh waspada! Tak leh juling2 mata, lapar mata pabila melihat barang sana-sini! Mesti mau berjaga-jaga! Kang abis mama ayahku memesan dan terus memesan...hikhik..
Aye dah membuat list sepanjang-panjang utk bajet bulan nih!
1~turun naik bas setiap hari~memang rutin setiap kali g keje..
2~makan besau`~sekali-sekala bila lapar mata..
4~belanja keluargaku~ ingin aye kongsi segala kegembiraan yg teramat dengan mereka yg ku sayang!
5~ Belanja diri sendiri~ Penghargaan utk komitmenku selama ini yang ku rasakan! hikhik..(disiplin yg cuba aye praktikkan, terpaksa bersedia..alamat nak ke PLKN,..)
6~Perbelanjaan bulanan~meskipun aye masih disupport(duit poket, saku) yang boleh dimanja-manja..hikhik..tapi, aye nak belaja dari sekarang urus kewangan. (hai..cilipadi dah berdikari lebih)..yek..
7~Buku-Demi memenuhi keperluan paling perlu(hobi dan asasi), ha.perbelanjaan untuk Buku2! mesti ada dalam senarai panjang berjela Cilipadi. Mesti punya..sorang kawan aye cakap..ish ulat buku memang cenggitu! ahakz! bangga tu xde..tp, aye bukan setakat nak jadi ulat je..tapi, nak jadi~burung buku..haha..sentiasa membaca. Yelah..bangsa membaca, bangsa berjaya!
8~simpanan untuk kemudian hari~ meskipun disimpan, namun, kalau cik cilipadi nak guna jugak, akan berkurangan lah jadinya...jadi, aye mengambil langkah bijak, sorok kat bawah katil..(hikhik..tempatnya tau, tp, biar susah ckit nak amik)..menabunglah demi masa depan, yek..
9~Senarai panjang tu juga takkan ketinggalan untuk~barangan kecantikan..yelah..perempuan kan, tak sah kalau tak dikaitkan dengan -everything's beautiful`-..ok2! tapi, kat bawah catatan, tetap aye akan tulis-DON'T OVER BUDGET!!'- (dengan penuh amaran!)..hah..barulah disiplin lebih!

Yeah..aye dah jadi seorang pengurus kewangan yang bertauliah yang telah ditauliahkan oleh mama ayah sendiri! Baru kini ku tahu...sbetapa puasnya hati apabila berjaya melihat -tutty fruity- depan mata..warna-warni lak tu..

Tapi,..kan..apa2pun, disebalik kesukaan aye nih, ada gak kelucuan yang pada mulanya buat diriku tetiba -down-, tapi, lama2 aye memang tak leh tahan bergelumang sodih, bila2 difikirkan semula..alahai..kelakarnye!
Biarlah ku simpan dalam diari eManku...:-).

~Yolah! belajarlah sesuatu yang baru pada tiap hari, bukalah mata, hati dan yang penting, bukalah MINDA kita setiap hari untuk mengenali hakikat hidup di dunia ini~

belajarlah jadi orang yang berjimat-cermat dari sekarang. Ha..jangan nanti kering dek ceteknya paras duit kita, ha,,mase tu..yang terfikir, betapa tertekannya hidup masa tu..

Ingat lima perkara ssebelum lima perkara

SIHAT SEBELUM SAKIT
MUDA SEBELUM TUA
KAYA SEBELUM MISKIN
LAPANG SEBELUM SSEMPIT
HIDUP SEBELUM MATI

apa pun..dalam hidup, kita pilih. ~Hitam @ putih..
till next pena...

-cilipadi-


1 comment:

Anonymous said...

salam, fiza!
Wah! Bagusnye adik cilipadi ni.
Betul tu, kita kena sentiasa beringat-ingat. kang nanti, sibuk membeli dan memnuhi kehendak..hujung bulan keringlah ko..beringat dik..
:-P keje baik2 yek..

-iqah