tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Monday, December 13, 2010

KAMI MERAYU...!


Salam..kita kembali lagi..!
Ha..aye baru balik dari berjalan jauh semalam...alhamdullillah..sampai ke destinasi...
Buka-buka dashboard je nampak segmen  pakcik BA ni.
Ha! memang bertepatan dengn entri aye ~istimewa untuk perokok tegar yang aye buat minggu lepas..
aye nak join segmen nih! berkobar-kobar..! kita mesti menuntut hak kita sebagai manusia yang menginginkn persekitaran yang selamat..
untuk turut serta, klik ni~kami merayu
 image


  1. Ceritakan satu pengalaman anda bersama mereka yang merokok yang mana anda amat tidak suka sama sekali sikap mereka itu ..
Asal je ada bau orang merokok ni, dalam hati dah rasa macm nk menyumpah. rasa macam nak hempuk kepala orang yang merokok nih..paling banyak sekali dekat kedai-kedai makan. Kalau tengok iklan di tv,  ada tangan yang buat signal "jangan". Tapi, itu kalau orang yang masih ada akal dan hati perut, tapi kalau takde? macmane caranya,kita pulak lah.. kena pergi jauh jauh daripada tempat tu....
Satu hari tu, aye pergi makan kat satu kedai makan dengan kawan-kawan.,
ada satu pak cik tu, dengan selambanya duduk dan mengeluarkan rokoknya daripada kotak rokok, lalu, mula menyalakan api. kawan-kwan aye tengah sibuk makan. aye pun baru nak menyuapkn makanan ke dalm mulut, tiba-tiba aje terbau asap rokok, terus putus selera!
Lagi pulak, orang tua tua ada kat sebelah meja, dan puntung rokok tu menghala kat mukaku!
peh...kalau tak banyak fikir....guess what?
hem...hati memang geram..tapi, demi nak ngbiskan m,akanan tu, aye pun angkt kaki duduk mej belakang. hoho..kawan-kawan aye agak pelik gak.
" nape?" dia bertanya sambil mengangkat kepala.
"tu" aye tunjuk orang tua tu...peh,..selamba gila orang tua nih..klu nk mati pun, sorang sudah lah,,.ni nak babitkan orang lain...huh..dan aye pun teruskan makan je..
bila aye tengokkn orang tua tu, aye nampak ada board 'dilarang merokok'. 
Depan mata dia lagi! peh..nk kata buta, mata masih celik..
lepas makan tu, kami cepat-cepat keluar, tak sanggup nak duduk situ lama lama.
tiba-tiba, tengah nak tergesa-gesa pegi  lepas bayar tu, kawan aye terlanggar pulak satu benda daripada meja orang tua sengal tu...
benda tu ialah  board 'dilarang merokok'! aye amik board tu dan...letak balik kat meja orang tua tu...sejauh 15 cm daripada mata dia...
dan...dia pun terus tergesa-gesa buang puntung rokok nya ke luar...
'ZON LARANGAN MEROKOK. DENDA MANDATORI RM 1000 DIKENAKAN.'
2. Rayuan anda pada mereka ..
kajian menunjukkan bahawa orang yang menghidu lebih berisiko untuk menghidap penyakit daripada yang merokok...jadi, perokok , tentu sekali anda hanya ingin memuaskan keinginan sendiri tanpa membabitkan orang yang tak bersalah...jadi, janganlah buat 'smooth criminal' ni...dalam diam anda boleh jadi pembunuh! pembunuh orang-orang yang anda sayang..jadi, jauhkan diri anda daripada orang ramai ketika merokok...atau duduk dalam zon merokok yang bertutup. langkah lebih baik...makan ubat nikotin yang mebekalkan nikotin secukupnya yang diperlukan..
ingatlah...orang yang tersayang..anda mampu mengubahnya..
3. Cadangan anda kepada kerajaan terhadap isu rokok ini ..
 Cadangan yang aye nampak sekarang ialah...hentikan atau kurangkan pengimportan dan kemasukan bahan-bahan tembakau dan rokok...ha...sebab sebelum semuanya tersebar, baik hapuskan daripada awal..kempen? kempen pun kena teruskan juga...biar semua orang tahu betapa benda ni tak menguntungkan tapi membakar duit dan diri sendiri...

sekian..daripada kami...
Terima kasih .. Segmen ini bukan bertujuan untuk anti atau membenci siapa siapa tetapi hanyalah bertujuan untuk berkongsi perasaan kami yang tidak merokok ini terpaksa menghirup udara yg beracun tu ..
Yup.. tak merokok pun akan mati tapi sekurang kurangnya kami tak nak mati dengan mengetahui punca kematian kami kerana ROKOK !

2 comments:

Lulu caldina said...

katakan TIDAK kepada rokok..

✿ CikCimi said...

ban je semua rokok.
:)