tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Tuesday, December 14, 2010

Kicap Cap Kipas Udang tiruan

Salam..
baru je lepas makan malam lauk asam pedas dengan kicap.
kicap Cap kipas Udang. Kicap....cakap pasal kicap, mesti ada yang tahu kan., ada sindiket pendek akal buat kicap tiruan jenama kicap cap kipas udang nih!
maq aiii..dah lah aye ni kaki kicap...
takde kicap..macam tak berapa sedap..dan dah bertahun-tahun memang beli kicap-Cap kipas Udang...
ha..dapat je tahu, terus aye cek kicap cap kipas udang tu yang ada kat dapur...
uii..dah nak abis dah dimakan nih..
harap-harap yang ni bukan tiruan..
aye baca kat Kosmo-


Kicap Cap Kipas Udang tiruan


GAMBAR menunjukkan kicap Cap Kipas Udang tiruan (kiri) yang mempunyai penutup plastik berlubang (dalam bulatan) berbanding kicap asli.



SEREMBAN - Kicap Cap Kipas Udang adalah antara jenama popular di kalangan pengguna di negara ini.
Tetapi ramai yang tidak sedar, oleh kerana popularitinya itulah jenama tersebut menjadi mangsa tiruan dan beredar dalam pasaran.
Bagaimanapun kegiatan haram itu terbongkar semalam apabila sepasukan penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) negeri menyerbu sebuah syarikat pemborong barangan runcit yang menjual kicap Cap Kipas Udang tiruan.
Dalam serbuan kira-kira pukul 1 petang di Jalan Tuanku Antah di sini, sebanyak 3,360 botol kicap jenama Cap Kipas Udang tiruan bernilai RM9,100 dirampas.
Ketua Pegawai Penguat Kuasa KPDNKK negeri, Mohd. Nor Musa berkata, serbuan itu dilakukan selepas pihaknya menerima aduan daripada syarikat kicap berkenaan.
"Ketika serbuan terdapat lima individu termasuk pemilik syarikat berkenaan di premis terbabit.
"Hasil pemeriksaan mendapati kicap yang dijual di premis itu mempunyai ciri-ciri yang berlainan berbanding produk asli," katanya ketika ditemui di sini semalam.
__________________________________________--
  
Jadi, kepada peminat kicap kipas udang nih.ke kicap kicap cap apa pun,.berhati-hati yep. kalau ada jumpa yang tiruan, cepat2 buat aduan tau! 
orang-orang yang buat tiruan macam ni,  tah apa yang diletak kat dalam kicap tu..
bahan kimia ke..diorang ni nak kaya cepat..
jadi, sebagai pengguna, kita mesti tahu hak kita!






1 comment:

farhah adeli said...

thanks for the info. =)

saya mmg tercari2 pasal ni.