tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Wednesday, February 23, 2011

Salam Terakhir...



Sudirman Hj Arshad.
siapa tak kenal beliau? Yang tak kenal tu, mungkin nyonya angkat sayur je kot..
beliau lagenda dalam industri muzik.

hari ni, genap 19 tahun, sama dengan tarikh lahir kawan aye, 22 Februari 1992, kita kehilangan Sudirman.

Pada tarikh tu..meskipun aye belum dilahirkan, tapi,.setelah menjejak dewasa...lagu-lagu Allahyarham Sudirman yang tersirat ditambah pula dengan alunan suara yang memukau.

Mak dak aye kata " dulu, kawan Mak Dak  pernah mengutus surat kepada Sudirman..
dia cakap, yang dia memang minat dengan Sudirman. lagu-lagu Sudirman buatkan dia semakin semangat nak belajar..
Lepas tu, Sudirman balas dengan cukup sederhana..belajarlah bersungguh-sungguh, abang Sudir doakan kejayaanmu.."
gitulah...seorang tokoh nyanyian yang juga seorang yang pernah belajar dalam bidang undang-undang...

takdir tak menentukan dia menjadi seorang peguam, tapi seorang pelantun suara yang berkata-kata dalam setiap lirik lagunya..

Salah satu lagu yang agak menusuk...lagu ini..

Sampaikan salam buat semua.,..
salam terakhir..salam teristimewa..
kepada kau yang tersayang..
pada teman yang ku kenang...
 pemergianku ini..
tak dirancang..

Usah bertanya..
mengapa aku..
mengucap salam terakhir kepadamu..
kerna waktu berputaran...
bimbang tak berkesempatan..
melahirkan kerinduan..
terhadapmu..

Demi sebuah kenyataan yang amat menyakitkan..
aku yang tidak berdaya..
hanya berserah pada Nya..

Salam akhir...
salam yang teristimewa bersamanya
ku memohon keampunan
melaluinya ..
ku beri kemaafan kepadamu..

Andainya aku punya waktu..
asih ku ingin mengulangi semula
saat indah bersamamu
sayang tak berkesempatan
abadikan saja
salam ku di ingatan..

salam....
ku yang terakhir...


Apa lagu yang allahyarham tak nyanyikan.?..segala lagu ada..
banyak lagu-lagu dia yang aye suka..
paling tak boleh tahan air mata lah kalau keluar lagu ni, saat kisah-kisah sedih terpapar dalam cerita...uhh..
lagu yang agak menusuk sebagai anak bangsa..



Warisan

Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan

( korus )
Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

( ulang korus )

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Aku lah penyambung warisan

lagu ni berulang kali dimainkan masa aye dalam PLKN lepas..
benar-benar menggamit memori...

Kehidupan beliau di atas muka Bumi sudah berakhir..dan allahyarham telah melakukan yang terbaik..

Dalam menyanyikan lagu-lagunya...semoga..arwah ditempatkan bersama dengan orang-orang yang beriman..
Amin,,.
Al Fatihah...

pascaskrip: lagu-lagu Sudirman..budak kecik pun dengar...macam lagu...Basikal Tua..hihi..

3 comments:

Shukri Mohd Ali said...

huhu. sayang tiada pengganti. suka lagu hujan =)

*cik cilipadi_hafizah* said...

tuan hamba shukri ;)

betul. lagu2 beliau menginspirasikan masa nak buat puisi..hihi..

kechixx said...

suka lagu lagunya;)