tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Wednesday, March 02, 2011

Celik dalam kebutaan..-Hani


Ok. cerita Hani, dah habis tadi.kisah seorang hafizah~penghafal AlQuran yang buta.
cerita lain dari yang lain.
ketabahan yang telah mula dirasakan saat diri disebulungi pandangan yang kelam tanpa sebaris cahaya.
namun, kuasa Allah kan..
dalam kebutaan dia tu..celiknya lebih terang daripada kita yang celik.


Ummu Hani yang telah buta sejak umur 17  akibat barah otak..
biasalah..apabila sesuatu yang dinikmati lama, dah tak de..


episod 3 terakhir yang aye tengok, memang agak tersentuh,
lama-kelamaan Ummu hani mula menerima kenyataan. 
dia beruntung kerana dibukakan hati untuk masuk belajar hafaz Al Quran di Darul Quran.
uhh..bila tengok drama ni, teringin pula hati nak masuk Darul Quran..emm..


setiap kehidupan tak akan lepas dari masalah. hari ni ceria, esok, kita tak tahu lagi. hari ni bersedih, esok pasti kita tersenyum tabah melihat kita telah berjaya mengharungi segala kesedihan yang ada...


Bila kita tengok cerita, kita nampak segala hikmahnya kan?
Ummu Hani mendapat idea untuk buat Quran Braille bila kawan2  buta yanglain, tak de peluang nak baca Al-Quran..
Quran Braille mulanya dikatakan ada 1 je di Malaysia.
hasil kerjasama dengan semua termasuk pakar komputer, 
menjadilah satu jilid Al quran yang menggunakan deria sentuh untuk membacanya bagi orang buta ni.
akhirnya, Ummu Hani tu meninggal dunia sebab barah otak dah kritikal.


kesimpulannya, cerita ni best.
Alhamdullillah., satu lagi idea datang..;)
ada yang aye tak nampak kena, cuma wataknya kan banyak bertudung, pastu yang selalu sblum iklan, tunjuk gambar orang yang dalam kehidupan sebenar pulak..tu tak berapa kena..


apa apa pun..habisnya cerita ni..
dan paling aye nak...nak dapatkan buku ni..
 ha...insyaAllah..harap2 dapat den jejak kaki ke Pesta Buku Antarabangsa 2011 April nanti..^_^
ha..sekarang ni..
sungguh...baru tersedar,
dah 1 Mac dah hari ni..dan nak masuk 2 Mac pun..



ada lagi 256 hari nak STPM!!
semoga masa yang ada tak kan menjadi sia-sia...


mood~ takut...~_~ nak pekse ni!






4 comments:

Shukri Mohd Ali said...

duk kolej aye tak dapat nak tengok cite tu. huhuhuhu.

its ok, masih sempat nk study lagi. hehe. yg pnting jaga kesihatan & jgn hilang fokus ;)

Faratira said...

Fizah turun kl eh nanti masa pesta buku? jom buat pakatan dengan kawan-kawan lain nak tak? kita jumpa kat pesta buku..

*cik cilipadi_hafizah* said...

salam,
tuan hamba shukri..
terima kasih ;)
insyaAllah.. awk pon begitu juge :)

*cik cilipadi_hafizah* said...

Kak Fara,
ha..boleh2, jom wat pakatan yok..
insyaAllah, fiza tengah usahakan, boleh pergi ke x..
kena fikir transport dengan cara2 nak menuju ke Pwtc tu..ha..;)
nnt akak call fizah ye.