tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Wednesday, March 02, 2011

segmen: aku memang gila trafik..so what?

yupp...aye memang gila trafik ....so what? 



salam ...bunyi mencabar uh tajuk nye ek?
kali nie aye sertai segmen bro ben ashaari lagi ... bersama-sama segmen ni aye nak cerita sikit tentang sesuatu yang pernah buat kita sentap~kehilangan orang tersayang..


kisah ni aye alami pada tahun 2008. masa tingkatan empat..tahun tu, tahun terakhir hari raya kami bersama atuk.
Tahun tu, sakit atuk mula mencapai tahap agak teruk batuk-batuknya tu. 
awal tahun, atuk dimasukkan ke wad unit rawatan rapi.
kami sekeluarga yang di kejauhan di Johor, risau.
ayah bergegas balik ke kampung nak jumpa atuk yang berada di Kuala Kangsar, Perak.
tapi, alhamdullillah pada waktu tu..atuk hanya ditahan selama 2 hari. dan dia dilaporkan stabil.
Tapi, apa yang agak mengganggu fikiran aye tahun tu, atuk mula menjauhkan diri daripada kami. Dia yang dulunya rapat dan mesra dengan kami, seakan mahu merenggangkan sesuatu. Macam dapat merasai sesuatu yang akan berlaku.

tiba-tiba terasa ada konflik dengan atuk. atuk tidak mahu makan ubat, kurang selera makan, dia hanya banyak berulang alik ke masjid. aye geram. kenapa atuk seakan tak mahu sembuh lagi?

aye ingat lagi kata-kata yang aye luah pada dia " atuk, kenapa atuk macam jauhkan diri daripada kami"..sungguh, sebenarnya, tak sampai hati nak cakap macam tu..
tapi, rasa sedih sangat..aye mula terasa hati,..
adik-beradik ayah turut merasakan yang sama.
masing-masing mula terasa hati dengan sikap atuk..
sebulan lepas tu, atuk dimasukkan ke hospital lagi. ayah aye, sungguh2 nak balik ke Perak.
kalau boleh, aye pun nak jaga atuk juga.
terkenang-kenang pesan atuk dan kemesraannya bila penyakit atuk bertambah teruk..
kami yang jauh di sini, terikat dengan sekolah dan peperiksaan yang tak boleh ditinggalkan.
Dari jauh je, doa dapat dipohonkan..'
sungguh, memikirkan tentang tu, pelajaran agak terganggu.
mendengar berita tak berapa baik pasal atuk, asyik nak mengalir je airmata ni..
usia dan penyakit dah saling bertingkah, apa yang boleh dibuat, aye berdoa semoga penderitaan atuk segera hilang...

tanggal 20 November 2008, pukul 4 pagi, aye tersedar. dengan segala buku rujukan atas meja. tangan dah lenguh sebab tidur beralaskan tangan selama 3 jam..
"atuk dah takde", mama dan ayah memberitahu serentak.
Dalam keadaan aye mamai2 tu..belum rasa sentap lagi.
bila ayah ulang lagi buat kali kedua, kita balik kampung sekarang. siapkan barang cepat.
barulah aye nampak air mata mama dah bergenang..
dan aye, pagi tu aye ingat lagi ada periksa Biology 3 dan fizik 2.
"takkan nak tinggal? macamana atuk?". tak perlu berlengah, aye buat keputusan, skip kedua2 paper tu..
jiwa kacau di pagi Khamis tu. segalanya berlaku sekelip mata.
Kami bertolak ke Perak pada pukul 5 pagi. tanpa persediaan yang beria-ia.
berbekalkan keazaman. Along dan abang takde di rumah..
aye yang nak nangis bila fikir diorang mesti tak sempat nak tengok jenazah atuk.


kak long dan  abang  sebak bila dapat tahu berita ni. masing2 memikirkan cara nak ke Kuala Kangsar secepat mungkin..


masa tu..jiwa tak terkata sedihnya..sentap sungguh.
ayah yang tengah bawa kereta, berusaha menenangkan diri. Kalau nak kata sedih, ayah lagi sedih dengan pemergian atuk..


Doa mengiringi sepanjang jalan..
speed dah tak boleh nak fikir dah. kalau boleh kami nak sampai secepat mungkin.
tapi..walau apa pun berlaku, ayah masih rasional. Yang pergi tetap pergi..yang masih ada perlu menjaga diri..


alhamdullillah..sepanjang perjalanan, jalan raya macam kami punya.
tak banyak kereta..
sampai ke destinasi pukul 10.30 pagi. masa yang tak pernah tercapai semasa pergi sebelum sebelum ni.

Sampai ke rumah,kelihatan  orang ramai mengerumuni rumah atuk.
masuk-masuk je dalam rumah..jenazah atuk sudah siap dikafankan.
masa tu, susah nak kata.,.sebak, sentap, semua bersatu.
mata ayah dah bergenang bila tengok jenazah atuk.
bila ayah mencium muka arwah atuk yang kelihatan tersenyum tu,lama ayah mengusap muka arwah atuk..
lepas tu, aye pun sama mencium muka atuk buat kali terakhir..
jasad kaku yang memeluk tubuh buat selama-lamanya tu..
masa tu, macam2 pula lagi sedih tengiang2..tiba2 je..

'mati itu pasti, hidup insyaAllah...'
dan buat kali kedua, aye mendengar talkin terakhir semasa pengebumian jenazah atuk.
nama si fulan akan di bin kan dengan nama ibunya.


 
lepas peristiwa tu..keinsafan menebal di hati. lebih-lebih lagi bila tengok jenazah ditimbuskan tanah. maka terpisah dia daripada hidup di dunia yang fana ni.
sebulan lepas tu, ada kawan yang pernah aye kenal masa sekolah rendah dulu pun..dah tak de lagi..
DaripadaNya kita datang..dan daripadaNya juga kita kembali..

Hargailah hidup yang Allah berikan ke atas kita. teruskanlah perjuangan ini meskipun duri menanti dihadapan..kerana kita hidup hari ini kerana Allah memberi jalan untuk kita mengutip rezeki dan nikmat hidup sebagai hambaNya yang bertakwa.. 


pascaskrip: terkesima bila dapat tahu tentang segmen bro Ben ni. terima kasih kepada beliau. dunia blogger~ dunia dan akhirat harus seimbang,.

aye akan sentiasa ingat kata-kata atuk "belajarlah sepenuh hati apa-apa pun yang kome nak belajar" dalam loghat perak nya..

semoga kita semua dipermudahkan saat sakaratulmaut nanti..amin..

AlFatihah buat mereka yang telah kembali ke pangkuanNya..
semoga mereka bersama orang2 yang beriman..amin..



15 comments:

kechixx said...

sedihnya..tapi apa yang awak cakap tu saya sokong;)

pRiNCe said...

"nice entry... jom ktahui plbagai info mngnai dunia n akhirat di blog prince.... :)"

:: noremy bte rahmat :: said...

folo & BW..

mehla jenguk belog ai..nice to know u!(^_^)

p/s:nice entry..

Dda Ly said...

sedih betull..
akak tak sempat join segmen nih..tp gud luck ye..:)

meh ke rumah,
~damia dan selsema~
keep in touch ye..♥♥♥

mas.saari said...

singgah n follow dari segmen abg ben
salam perkenalan

FaKArePa!n said...

Sedekahkan Al- Fatihah untuk atok anda..

Jom baca..

TAYAR PANCIT said...

hai saye da join awak :)join saye lak http://tayarpancit.blogspot.com/2011/03/signifikasi-anugerah-sam.html

Murni Delights said...

sdihnyer cite aye...
insya allah smoga arwah dicucuri dan ditempatkan digolongan org yang beriman..

*cik cilipadi_hafizah* said...

kechixx:
em. begitulah..lepas kehilangan..baru kita rasa erti kehidupan ;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

prince~
thanks for visits. nnat aye visit blog prince pulak ;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

noremy~
thanks. selalu2 la jenguk blog picisan ni yep. wait 4 me in yr blog ;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

dda ly~
kak, terima kasih. kita yg hidup mesti teruskan pjalanan yep..

;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

fakarepain~
Alhamdullillah.dan insyaAllah takkan dilupa. terima kasih.
thanks visit. ;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

ms.saari~
thanks. keep in touch ;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

murni delights~
thanks visits. ;)
keep n touch.