tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Wednesday, February 02, 2011

(Serius) Krisis darurat di Mesir dan rakyat Malaysia di sana. Sebarkan!

Salam,
disamping kita semua sibuk juga berdepan dengan bencana banjir..
kita juga dihadapkan dengan berita rakyat Malaysia kita yang lebih kurang 10 ribu di Mesir...berada dalam keadaan terancam.
Bumi Al Azhar tu dah bergolak. Rusuhan yang aye dengar bermula sejak seminggu rasanya.
Beberapa sumber yang aye faham..


 Keadaan di mesir yang meruncing, mengancam keselamatan rakyat Malaysia di sana.
1. Keadaan semakin meruncing, kononnya kerajaan dikatakan tak membantu..
em..Nampaknya kita telah nampak beberapa tindakan daripada kerajaan mengenai isu ini.

2.kalau tengok dalam tv, masih belum terasa sangat keadaan meruncing tu, tapi tadi, aye baca tentang ni dalam blog krisismesir, astagfirullah..
 
3. Setakat  angka sebenar jumlah pelajar Malaysia di sana tidak diketahui, tapi ada sumber memaklumkan terdapat 11,000 rakyat Malaysia tinggal di seluruh Mesir.


Serba sedikit tentang rusuhan di Mesir

 1. Rusuhan dan darurat di Mesir adalah berpunca daripada revolusi rakyat menentang kerajaan pimpinan Hosni Mubarak. Revolusi ini diinspirasikan daripada revolusi tunisia baru-baru ini dan dijangka banyak negara timur tengah akan turut menurut jejak langkah rakyat Tunisia dan Mesir untuk ber-demo. 

2. Hosni Mubarak ialah diktator yang memerintah Mesir selama 30 tahun, dan mungkin anda tidak tahu Hosni Mubarak adalah pemerintah kejam, perampas harta rakyat dan juga sekutu US dan juga menyokong Israel. Media Malaysia kurang melaporkan berita mengenai ini dan ramai yang tidak tahu, ingat Mesir…bunyi Arab tu semua aman…semua baik-baik ke? Dah jadi riot baru kecoh satu dunia.





Keadaan sebenar di Mesir

Salam Ariff, saya Nadia, a student in Egypt.
Ariff, kini saya berada di Malaysia kerana pulang untuk winter break, but when I got home, the condition in Egypt somehow got worse about the Hosni Mubarak thingy. Ramai yang sangka keadaan kat sana adalah okay, mengikut kata Jabatan Penuntut Kaherah Mesir dan Kedutaan Malaysia di sana, but there are parts that they don’t know:
Di tempat saya Mansoura, people got killed on the streets, houses are getting robbed and they are aiming to attack Malaysian students. There are about 6000 prisoners on the streets! Airport dibakar dan anggota polis tidak lagi menjalankan tugas mereka.
Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam.
Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita
Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia, sila hubungi Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923
Atau melalui:
Facebook: Nuvul Nadiva Dizavch
Twitter: DyyaDizarch
Blog: Nadia-ism
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com
Please let all Malaysians know about this. I will do the same but I need your help too especially to all the bloggers out there. May Allah save our citizens there.
- Nadia
sumber:  ariff.com



Krisis mesir dan rakyat negara kita

1. Huru-hara dan rusuhan di hampir semua tempat di Mesir

Rusuhan berlaku merata-rata tempat, orang awam bertempur dengan polis dan tentera…ramai terkorban, ramai cedera parah. Orang yang tak bersalah pun boleh jadi mangsa tanpa sedar.

2. Internet, Komunikasi Telefon Bimbit disekat

Dah beberapa hari sejak kerajaan Mesir menyekat Internet dan komunikasi telefon bimbit serta servis blackberry. Menyukarkan orang ramai untuk berhubung.
Ramai ibu bapa di Malaysia risau keadaan anak mereka di Mesir yang gagal dihubungi dan tidak tahu keadaan terkini isu di sana.

3.Lebih 5000 banduan terlepas dari penjara

6000 banduan terlepas dari penjara
Antara kes “prison break” terbesar setakat ini…6000 banduan telah terlepas dari penjara. 6000 tu jumlah yang sangat ramai, dan agak-agak apa banduan yang dah lama kena penjara akan buat bila dah terlepas?
Tak mungkin mereka insaf…yang pasti keganasan meningkat dan ramai menghadapi ancaman teruk.
p/s: tak terkata..

4. Pelajar Malaysia dirogol, dirompak

Dengar berita ada pelajar Malaysia di Mesir yang telah menjadi mangsa rogol dan rompak. Rumah yang didiami mereka dicerobohi dan mereka tinggal dalam ketakutan.
Ini bukan perkara main-main kerana melibatkan maruah dan nyawa rakyat kita sendiri. Minta pihak kerajaan Malaysia memandang serius perkara ini, sebab kalau ikutkan coverage di akhbar dan tv sekarang memang langsung tak dipandang serius.
edit : Berikutan ada menyangkal point ini…ada baiknya anda lihat blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita dan mungkin rujuk entri ini juga

p/s: dengar cerita, ianya sekadar khabar angin (rumors) semata. Ish..menakutkan orang je..

5. Darurat, krisis tempat tinggal dan makanan

p/s: apabila berlakunya darurat, mestilah sana sini keadaan adalah yang mengancam nyawa.
makanan, tempat tinggal semuanya terasa akan membawa maut.
perasaan tak selamat sentiasa melingkari diri. 
peh..kalau banjir pun dah rasa mcm darurat, apatah lagi keadaan yang memang tak selamat.
semuanya kerana keaganasan manusia mengancm nyawa manusia lain..


6. Airport, Balai Polis, Kereta diserang, dibakar

Lapangan terbang diceroboh dan di serang, dan segala urusan penerbangan banyak yang terpaksa di batalkan atas sebab keselamatan. Yang selamat hanya mereka yang ada pesawat peribadi.
Balai-balai polis dan kereta serta kenderaan di jalanraya banyak yang dibakar oleh perusuh. Terdapat juga insiden pihak tentera melanggar perusuh dengan kereta.

7. Bloggers seluruh Malaysia, take note!

Sebarkan maklumat berikut; dan minta kerajaan Malaysia memberi priority sebaik mungkin untuk isu ini.

1. Baca bacaan berguna ni bagi sesiapa yang tak berapa faham isu ni dan ingin mengetahui dengan lebih lanjut..

   2. Jadilah rakyat yang prihatin, andai kejadian macam ni berlaku pada kita mahupun saudar-mara  kita, apakah kita mampu menghadapinya? semoga kita mampu..jadi, sama-samalah membantu apa yang termampu..

Apa yang perlu kita buat?
1. Penyebaran. itu penting untuk memberitahu keadaan semasa kepada orang ramai.

 2. Share artikel2 macam ni di Facebook dan blog korang. Copy dan paste.

Berita terbaru

Update Keadaan (23:08 GMT +8)(17:08 GMT +2)

Update Azhar

- baru ada kenyataan rasmi mengenai pemindahan pelajar2 menggunakan kapal TLDM yg berlabuh di Athens
- pelajar di Alex sudah mula mengemas & berkumpul untuk bersedia dibawa keluar dari Mesir melalui kapal terbang dan dibawa keluar dari Mesir. mereka akan dipindahkn ke negara berjiranan Mesir, BUKAN DIHANTAR PULANG
- ibubapa diminta sentiasa menghubungi anak2 untuk mengetahui keadaan semasa mereka di samping memberitahu tindakan kerajaan Malaysia kerana sistem komunikasi di Mesir sangat terjejas, ramai yang tidak tahu keadaan semasa.
- kawasan Kaherah dan Iskandariah sangat dikhuatiri
- bagi anak2 di Muhafazah lain, InsyaAllah keadaan mereka selamat kerana kawasan yg teruk terjejas ialah Kaherah & Iskandariah.
- setakat ini tiada laporan kes keselamatan pelajar2 Malay sia di sana, doakan supaya mereka sentiasa selamat.

sedang mengemaskini maklumat pelajar yg keluar mesir, diminta sesiapa yg mnghubungi saya supaya text msg ke no saya nama penuh, ic & tempat pengajian.

*maaf pembetulan, kawasan Iskandariah masih selamat.

~~~~~~~~

pascaskrip:
Cerita-cerita Melayu sekarang, banyak mengaitkan pelajar dengan Al azhar. ye. itu memang cantik..tapi, ia telah dicemari dengan campur tangan politik.
sayang sekali..
sebab..
Mesir dikenali bukan kerana piramidnya. Ini kerana binaan yang menakjubkan bukan sahaja wujud di Mesir, tetapi juga di Indonesia dengan Candi Borobudur, di China dengan Tembok Besar, Patung Zues di Olimpia, Greek dan banyak lagi binaan-binaan lain di seluruh dunia. Bukanlah kemuliaan dan kehebatan Mesir di kehebatan binaan piramidnya yang lebih merupakan lambing kezaliman penguasa terdahulu terhadap rakyatnya di zaman tersebut.

Sesungguhnya kehebatan Mesir ialah kerana Universiti al-Azhar yang diasaskan pada tahun 970M. Itulah hebatnya Mesir. Bumi anbiya’ yang dipilih Allah SWT untuk menjadi tuan rumah kepada universiti tertua di dunia ini telah melahirkan generasi ulama terbilang yang bertebaran menyebarkan ilmu ke serata dunia. Atas kemuliaan ini, pemimpin Mesir sewajarnya terdiri daripada mereka yang mempunyai komitmen dengan Islam.~ chedet
  Kalau tak silap, krisis Palestin hari tu pun, sewaktu penghantaran makanan dibuat, pintu sempadan Mesir ditutup...em..kenapa ye?..

Entahlah, walaupun sibuk belajar, isu-isu  macam ni, memang aye ambil tahu..
Isu-isu macam ni menginsafkan dan membuatkan kita sedar, masa kita singkat.

Benda-benda yang enteng, tak payah sibuk sangat..
dan tentang isu ni, semoga dipermudahkan segalanya..

tahun lepas, kisah Mavi Marmara dan kembara sekumpulan sukarelawan ke Palestin, turut meggugah perasaan Rakyat Malaysia..
begitulah kita, sebagai saudara, harus saling mengambil berat..

Ya Allah, kau permudahkanlah segalanya...

2 comments:

Anonymous said...

Mari lihat dan baca Benarkah Amerika Mencari Jelmaan Hosni Mubarak di Mesir dan kaitannya dengan Krisis Darurat di Mesir

Anonymous said...

sangat sedih.. isu membawa pulang pelajar Malaysia di Mesir juga dipolitikkan oleh golongan tak bertanggungjawab

Mari lihat dan baca Sedihnya Isu Membawa Pulang Pelajar Malaysia di Mesir dipolitikkan