tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Friday, April 08, 2011

{ Mood: alpha } hadiah tiket pergi tak balik balik... ;)

Salam, mata celik lagi ni..
aye dengar lagu ni masa streaming IKIM. FM tadi.

tahu tak setiap daripada kita dapat tiket percuma..semua orang ada..
tak payah minta, sampai masanya nanti..dapatlah kita tiket gunakan tiket tu...
tak payah nak guna flight serba canggih segala..

apa tu?

Pergi tak kembali..

Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca

Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata

Selamat tinggal pada semua

Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan

Sejahtera, bahagia pulang...kesana

Sekujur badan berselimut putih

Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara

Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya

Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi


yea...inilah dia tiket pergi tak balik-balik..bermalam-malam lah kita di alam barzakh sana..

Semalam, hari yang terkejut juga bagi aye.
Pak Ngah aye di  Parit Daun..pergi buat selama-lamanya.
pemergian yang benar-benar terkesan di hati.
Allahyarham seorang yang peramah, baik, suka berlawak, pulak tu..bagaikan bapa pada kami anak sedaranya..
balik sekolah setelah aye suka-suki segala (ketawa sampai sakit tekak)
pukul 4.3o petang, 
"Pak Ngah dah meninggal", kata mama.
"Pak Ngah mana?" huh..
"pak Ngah Selamat "...
dan tak tahu nak kata apa..lepas beberapa minit..

then, only the simple line can make us realize that..
We are always Allah's belong..and to Allah we'll be back....

innalillahiwainnaillahirojiun...
dan aye ingat satu kata-kata Ustaz masa dengar IKIM. FM
"perjalanan mereka (yang sudah pergi selama-lamanya) di muka bumi sudah tamat...tinggal kita yang hidup teruskan perjuangan untuk menempah kebahagiaan dunia dan akhirat.."

that's the fact.

Sememangnya kesedihan tak boleh dibendung. Yang boleh dilakukan ialah memohon kekuatan...daripada The One and Only~ Allah s.w.t


sepertimana yang aye alami..sewaktu pemergian atuk..cerita dia yang pergi..
  
hem. segalanya berlaku dengan pantas, tak sedar masa makin cepat.
apa-apa pun..
inilah dia. setiap hari berita kematian akan ada. lebih-lebih lagi bila kita dalam zon selesa, sedangkan di negara seberang..berlaku tsunami,..benar-benar kita akan mudah alpa..
jadilah kita alpha selalu..(minda tahap tenang)


aye teringat juga kata Abang tv3 tu di fesbuknya~Ahmad Fedtri Yahya
"setiap hari mesti ada seorang kawan yang boleh jadi pengingat kepada sesuatu yang menginsafkan yang pastinya tak dapat dinafikan akan berkait rapat dengan kematian..supaya kita sedar, masa tak menunggu kita..tapi, kita yang akan menunggu masa itu tiba..."

sekian..wallahualam.

8 comments:

Shukri Mohd Ali said...

takziah aye ucapkan.

sekamar rindu said...

baca lirik lagu ni..

teringat awrah ibu saya...

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

innalillah, takziah sy ucapkan ya;...

*cik cilipadi_hafizah* said...

shukri~ insyaAllah. terima kasih ;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

amira atiya~ terima kasih ;)

*cik cilipadi_hafizah* said...

sekamar rindu~
betul. lagu ni memang banyak menyelongkar rasa keinsafan dalam diri...

Fauzie Jasmani said...

Singgah sini..salam kenal..i follow..

Takziah sy ucapkan..

Latest Entry : Jom ExChange Link dengan Blog UpProfits!

riza said...

hai...datang jalan² kat sini dari blog BA... :)