tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Thursday, April 14, 2011

Segmen: BEN ASHAARI BICARA KASIH AYAH


AYAH...
raut ceria diwajahmu..
tak tergambar pahit getir yang kau lalui..
meski begitu...
anakmu ini tahu..
sesungguhnya...kesusahan itu adalah kebahagiaan..
kerana dikala itu..
inilah saatnya,,
kita sentiasa dekat..
'dekat kepada Yang Maha Pencipta..
Allah Azzawajala..


Ayah..Encik Mazlan Bin Abdul Manas
dia adalah seorang ayah yang agak sporting...
itulah ayah. meskipun..kadang-kadang tu, ada je pendapat aye dengan ayah tak sependapat, tapi,..kami sentiasa berkongsi ilmu.
ayah...
hari ni 14 April 2011....
SELAMAT ULANGTAHUN AYAH...SEMOGA AYAH DIRAHMATI DAN DIPANJANGKAN UMUR DALAM KEBERKATAN ALLAH...DILIMPAHKAN REZEKI..amin ya Allah..
dan SELAMAT ULANGTAHUN PERKAHWINAN MAMA AYAH...
semoga dalam limpah rahmat sentiasa.. ..(n_n)

bercerita tentang ayah..
aye ingat masa kecik kecik dulu...
masa tu, besday aye...
pagi2 lagi, dah ready nak menyambut besday sendiri nih...
tapi..sampai ke petang..tak de siapa pun yang nak wish..SEDIH tau!
em..memang dasar budak kecik yang agak manja betul aye nih..
tapi, lepas pukul 8 malam..
rupa-rupanya ayah belikan kek dan segala macam makanan...
mama pulak cium aye dan ucap selamat hari jadi..

ouh..sweet sungguh ketika tu..
hehe,..budak kecik kan suka besday diorang disambut..buat ala kadar pun cukup..
sebenarnya inilah masanya satu keluarga berkumpul..

dan bila dah meningkat remaja ni..
pengorbanan ayah yang dulu aye bagi aye..
ayah adalah seorang ayah yang bertanggungjawab memberi makan kepada keluarganya.
tapi, sekarang..semakin jelas bagi aye..seorang ayah adalah pemberi kasih sayang selepas tiga kali seorang ibu...
sambil buat lagu ni..aye tengah layan lagu..
Di Pondok kecil...

sememangnya...kami adik beradik setiap seorang pernah buat silap kepada ayah dan mama...

kadang tu, aye pernah rasa tak puas hati bila ayah suruh aye buat sesuatu yang aye tak mahu nak buat...
macam suruh amik Sejarah..!
"kenapa kamu tak ambil subjek Sejarah?" keputusan kamu tu dah cukup bagus kalau kamu ambil sejarah. kenapa kamu tak suka subjek Sejarah ke?"


arh...aye dah cukup resah. bukan tak nak amik...tapi, rasa macam..tak tergerak hati nak amik.
err...boleh ke pakai alasan tu?
em...ayah memang dah buat muka tak puas hati...
sehari gak tak bercakap dengan aye...


uh...rasa macam nak nangis!
ayah, bukan bermakna tak amik sejarah tak boleh amik Undang-Undang tu..
ataupun..tak semestinya tak amik Sejarah, kita ni buta Sejarah...
tak semestinya kita tak amik Sejarah STPM ni, kita akan ketinggalan dalam Sejarah...
hari-hari orang baca pasal Sejarah...cuma belum aplikasikan kat mana-mana kertas soalan je..
.


dan keluarlah ayat-ayat yang aye rangka sebelum nak mengulas segala macam alasan depan ayah...adoie..marah sungguh ayah,..
aye dah agak...tapi, entah kenapa, masa tandatangan nak sahkan subjek yang diambil,
memang tak terfikirkan Sejarah..meskipun masa Lower Six, aye pernah terfikir nak amik..
yang ada dalam kepala ni, macamana nak dapatkan hampir sipi segala kepada 4.0 flat tu...


Lepas beberapa minit aye terangkan segalanya tu...baru ayah kata..
kamu usahakan dapat yang terbaik untuk 4 subjek tu, ye.
ok...legalah..

tulah...pendapat kita dengan orang tua kita memang akan berbeza..
terpulang pada kebijaksanaan kita nak pujuk dan terangkan segalanya..
jangan sampai terguris hati diorang dek perkara kecik je... 
nasib baik...mama pun back up aye..:)

em..pasal Sejarah tu, aye akan buktikan pada ayah...insya Allah :)
yang aye bukan buta sejarah...
untuk berjaya dalam sesuatu tu, kita hanya perlu fokus dan bersedia untuk berusaha dan seterusnya bertawakal... 
aye ada baca buku Tamadun Islam kawan aye, zamharirah..
oh., memang best. kalaulah aye amik...hoho..
takde "kalau kalau" lagi...
mungkin suatu hari, ia akan berguna pada masa akan datang...
dan sekarang, kata ayah...tumpukan apa yang aye ambil sekarang dan buat yang terbaik. :)

 dan lepas peristiwa tu, rasa semangat nak belajar membara!
Berusaha! 
keputusan peperiksaan yang baru-baru ni agak meningkat..
hem..tapi, bagi aye,..aye mampu buat jauh lebih baik daripada ni. InsyaAllah.
hadiah untuk harijadi ayah...yang aye mampu bagi...
hanyalah sebuah kejayaan di STPM nanti...hihi..cewah..
yelah...duit pun belum berkepuk-kepuk lagi kan..
apa yang termampu je..insyaALLAH..
dan aye pernah cakap pada kawan aye,
"zam., kita buat sehabis baik pada apa yang kita ada sekarang..jangan pernah memandang ke belakang.."
cewah...sambil gelak pulak tu cakap..
dalam gelak-gelak...sebenarnya serius tu..
kawan aye ni amik Sejarah...memang kena membaca la ye sejarah tu sume...




Jadi, pada aye...zaman sekarang ni..antara cara terbaik,..mendidik anak ialah dengan cara yang lembut dan fleksibel...
jadikan anak-anak..macam sahabat yang boleh berbicara suka duka..
dengan memupuk motivsi dan ilmu..yang penting, ILMU duniawi dan ukhrawi mestilah seimbang...
lama-kelamaan, segala yang disampaikan oleh ibubapa akan meresap jauh dalm diri anak-anak...
begitulah.,.,tapi, jangan dimanjakan sangat..takut naik tocang pulak...

ok...sampai sini je..luahan hati seorang anak...
sambil-sambil tu, layan lagu ni~


Di Pondok Kecil..







4 comments:

nurul nadia nasir said...

salam dtg dari bblog BA!.selamat ulang tahun kt ayah awak..semoga panjang umor dan dimurahkan rezeki

mas saari said...

salam singgah!
begitulah kasih sayang dan pengorbanan seorang ayah..mmg tiada tandingnya!

fRaMe+LenSeS said...

Nadh sayang ayah nadh jugak.. ;)
Salam singgah salam ziarah dari nadh..
kita jadi anak soleh untuk Ayah ye. yang mendoakan kebahagiaan depa dunia dan akhirat..

Nadh datang melawat ni.. ;)
Budak Nakal

Lulu caldina said...

segmen ni bagus, tapi sebak nak buat... sayang papa lulu...semoga ibu bapa kita sentiasa dirahmati...