tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Saturday, January 29, 2011

Interlok dari mata hatiku

Salam..
hari khamis yang lalu..
kerajaan putuskan untuk menggunakan novel Interlok sebagai naskhah Tingkatan 5.
ok. ayat tu sedap.

tapi, bila je diberitahu~ tapi, ayat p...a yang sensitif tu akan dipotong.
akan dibuang.

Ok. mulanya. rasa macam ok. tapi, bila aye letakkan diri sebagai penulis tu..
perasaan lain macam..
rasa apa yang kita tulis tu dipijak-pijak. setelah diterima hampir separuh abad, kini, ia nak diolah kembali..

sampai diwujudkan panel khas untuk meneliti keputusan ni.



aye tak nak ulas isu benda yang telah dipolitikkan ni.


cuma, ternyata hikmah Allah sentiasa ada dalam setiap ujian Nya.


sasterawan negara Abdullah Hussein yang sebelum ni langsung tak dikenali kawan-kawan aye kebanyakkannya..
tapi, sejak peristiwa bakar buku tu...Pak Lah dikenali!
buku Interlok dicari-cari..

novel Konserto Terakhir..pun syok juga..yang buat air mata je...



sebelum ni, kalau tanya sesiapa pun, tentang sasterawan negara, majoriti akan jawab A. Samad Said..


ha..minggu ni belajar PA, hangat juga bercerita tentang sensitif hati politik tentang novel ni. 
Dalam kelas kami, perkataan p````` tu disebut perlahan..
maq aii..begitu sensitif..
kemudian, kawan aye yang berbangsa India..mengatakan..."itu memang untuk yg bawahan."
mukanya bersahaja...takde pula ye muka nak marah...

kawan aye, Lim pula berkata..

"buku boleh bakar ke? tak baik kan..."


owh..aye mengeluh. macamana kalau aku ditempat Pak Lah tu...


Lepas graduasi daripada Minggu Penulis Remaja disember lepas, rasa empati ni aye boleh rasakan.

Muka sasterawan negara terpampang di muka depan dada-dada akhbar~sambil mengesat mata..
oh..Pak Lah semakin dikenali..
ternyata, harga untuk itu semua terpaksa dibayar dengan harga yang mahal. Maruah seorang penulis tercabar...
ouh..penulis benar-benar sukar dicari..

setelah berjabat tangan tersenyum, lepas tu..tikam daripada belakang pula!

begitulah rasanya!
aye ingin meminjam sajak sahabat aye..Shukri Mohd Ali..:)


cuma pada kebenaran
kita bisa berharap

kebenaran cuma dilangit
di dunia hanyalah dusta
...
dan liku ini makin sempit
seperti hati
yang telah terlalu berat
dibasahi dengan air mata

penawarnya serangkap kata :
"barang yang diambil orang seeloknya dikhlaskan saja".
 
pascaskrip: sama2lah kita berdoa atas kesejahteraan SN Abdullah Hussein, semoga Allah memberi kesihatan yg baik kepada beliau dan keluarga.


3 comments:

Mohamadazhan hjDesa said...

salam. mereka cintakan bangsa, terus berjuang melalui mata pena. Yang buta jiwa terus melihat buruk belaka.

Shukri Mohd Ali said...

malu lar aye..............huhu............

*cik cilipadi_hafizah* said...

mohamadazhan~
wasalam..mata pena lebih tajam dari mata pedang..insyaAllah..
aye akan terus berjuang ;)

tuan hamba shukri~
hihi..macam tak biase..
ayat tu mmg sedap pe..;P