tangan yang mencatat, mendongak ke langit..

You will never love for it...until you know them well...
Tak kenal maka tak cinta...

Saturday, November 13, 2010

Once upon a time in China....baru ku tahu....

Salam..

bila dapat tahu tentang ni, rasa cam terharu pun ada jugak..dan hujan pun turun..renyai-renyai kat luar tu..

Perh..takde kata lain melainkan nak kata Subhanallah...hidayah memang milik Allah.. tak sangka la, disebalik ni semua..seriously,

rupa-rupanya...dia juga Saudara kita..

aye nak kongsi artikel ni, thanks kepada aburazeen. 

 >>>>>>>>>>>>

WONG FEI HONG 

pra: saya ada seorang kawan dia ni minat bela diri sejak dari filem jaka sembung, saur sepuh sampai la ke wong fei hung, kalau kawan-kawan perasan dia pakai nama pendekar semasa jadi moderator al-ahkam siber fiqh anda dan sekarang pakai nick name cindai pelangi... ok nick dia ajer dah menunjukkan dia ni memang kaki beladiri tegar, saya pun turut terpengaruh juga sebab dia... kitaorang join lian atau buah pukul mersing.. sampai menjejak arwah pak mat kedidi di pantai penyabong. Alhamdulillah minat yang sama ini berjaya mengeratkan ukhuwwah saya dan beberapa azhari lain macam si abot (pensyarah UIA), akeng (JAKIM attached JKM) dan si pendekat sendiri (pendakwah bebas dulu sempat jadi setpol yb kat penang kejab). Kami sama-sama minat tengok siri once upon a time in china yang ntah sampai ke berapa tak tau dah lani. sampai ke mesir. dari situ kami kenal wong fei hong, sampai saat ni baru tahu sebenarnya wong fei hong tu seorang Islam... Allahuakbar, cuma saya berharap dalam penghapusan etnik uighur oleh komunis di china sekarang, akan dipeliharalah oleh ALLAH anak-cucu sahabat atau anak cucu wong fei hong yang Islam untuk menegakkan Islam melalui amal bakti atau palingk urang pun etika Islami dalam seni mempertahankan diri.



by Lanang Jagat on Friday, November 12, 2010 at 3:50pm
Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM
Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film "Once Upon A Time in China".Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li.

Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung? Wong Fei Hung atau Faisal Hussein Wong adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli Beladiri legenda yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berusaha mengaburkan jatidiri/identiti Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan Komunis di China.


Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais.Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab- kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong. Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu penrubatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). (Harus di ingat gelaran fei ini juga merujuk kepada orang-orang cina muslim di negara kita seketika dahulu,ie, kumpulan Hai San di Perak).

Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi.Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan(Harimau)Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.Kombinasi antara pengetahuan ilmu perubatan tradisional dan teknik beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Kerana itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati keluarga Wong.

Pesakit klinik keluarga Wong yang meminta bantuan perubatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar kos perubatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pesakit yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah memilih bulu dalam membantu, tanpa memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pilih kasih. Secara rahsia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Dinasti Ch'in yang rasuah dan penindas.

Dinasti Ch'in ialah Dinasti yang merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.Wong Fei-Hung mula mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarnya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung berjaya melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang menjadi lagenda.

Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung Hei-Kwun, abang seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang terlepas dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh pemerintahan Dinasti Ch'in pada 1734.Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch'in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea).


Jika saja pemerintah Ch'in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepun),pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu nescaya akan berjaya mengusir pendudukan Dinasti Ch'in.Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli perubatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berjaya mengembangkannya menjadi lebih maju.

Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangan kosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata.

Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berjaya menewaskan lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejamdi Canton yang mengeroyoknya karana ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton .

Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena isteri-isterinya meninggal dalam usia pendek. Setelah isteri ketiganya meninggal, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulanjuga ahli beladiri. Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela kaum mustad'afin(tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan mereka. Siapapundan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan dilawannya dengan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya.

Wong Fei-Hung meninggal dunia dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenali sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah kepada hambaNYA selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Allah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. Amiin.

(Tidak menghairankan sekiranya Manchu sebagai maharaja terakhir China di gambarkan sesegitu rupa bagi menghalalkan kerajaan komunis sediaada di China).
Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM






_______________________________________________________________________________



WONG FEI HUNG @ FAISAL HUSSEIN WONG
 
Subhanallah...tak sangka kan rupanya disebalik kehebatan beliau itu...Wong Fei Hong yang memang kita kenal melalui filem Once Upon a Time in China tu..seorang yang beragama Islam...subhanallah.
.aye  minat amat tengok cerita ni, memang best...
sesungguhnya Allah tu Maha Kuasa terhadap segala ciptaanNya..
Sebenarnya..memang lama dah aye suka tengok cerita cina...tv3 la ni, rajin tayangkan cerita ni..huhu,..dah berkali-kali dah tengok si Jet Li ni yang membawa watak Fei Hong..

sebelum ni, kalau tak silap..Jackie Chan pun ada berlakon juga untuk jadi Fei Hong..


Intipati nye sekarang..cuma nak cakap betapa terharu dan agak beruntung kerana kita dilahirkan sebagai seorang Islam. Itu lah ayat yang memujuk mama aye pesan..
betapa kita mesti sedar inilah anugerah ALLAH tak ternilai oleh kita..


aye pi tengok kat wikipedia tentang wong fei hung ni..
yang english, tak menyatakan tentang agama beliau. tapi yang terjemahan dalam Indonesia pulak, ada menyatakan yang hal sebenar.

"woo..meh sini aku kung fu kan ko.."(dialog kalau main 'police entry'..iaitu lepaih tgk cite ni masa kecik-kecik dulu..hihi..) 


tengoklah dengan mata hati..:-)





1 comment:

faez said...

peh...
owg memang layan citer nie..
bukan korea je taw

sebab crite cina memang bez!
crite kungfu lagi syok
semoga Fei Hong ditempatkan dengan golongan yang dikasihi Allah.amin